FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga28/12/2018

Kan en omyndig person binda upp sig på abonnemang?

Hej

Avtal och abonnemang får i regel inte ingås/tecknas om personen är under 18 år.

Om en minderårig uppger ett påhittat personnummer vid tecknande av abonnemang via nätet (för att åldern ska vara minst 18 år). Vilka möjligheter finns det att få tillbaka pengar som redan dragits?

Har leverantören skyldighet att kontrollera äktheten i personnumret?

Vilka skyldigheter har leverantören att kontrollera att den som beställer tjänsten inte är minderårig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver kan inte en omyndig ingå avtal. Detta har att göra med att en omyndig person har begränsad rättshandlingsförmåga. Vid 16 års ålder får en omyndig t.ex. ingå anställningsavtal och ingå avtal till eget hushåll om man inte längre bor hemma. För att en omyndig person ska ingå avtal krävs föräldrarnas samtycke. Detta ska inte misstas med att föräldrarna måste samtycka till att köpa godis och tuggummi utan samtycket kan vara tyst. Om man ger pengar till sina barn så har man indirekt samtyckt att barnet gör vissa köp med dessa pengarna. Samtycket behöver alltså inte vara specifikt på det sättet om man gett pengar till barnet att spendera.

Om det däremot inte finns ett samtycke ska köpet/avtalet upphöra och prestationerna ska så gott det går återställas. Säljaren får tillbaka sin sak och köparen får tillbaka pengarna. Säljaren har ett eget intresse i att kontrollera åldern hos sina kunder för att slippa göra återköp, men jag vill ändå säga att säljaren uppfyllt detta genom att fråga eller att via nätet ha ett krav på personnummer/ålder. Det är orimligt att kräva att säljaren ska göra en utredning kring varje köpares riktiga ålder. Säljaren får förlita sig på att uppgifterna stämmer och leverera.

En omyndig person kan inte ingå avtal och prestationerna ska återställas. Nu har personen angett felaktiga personuppgifter, men de facto är minderårig så om föräldern meddelar att det inte finns samtycke ska det gå åter. En omyndig ska inte kunna åta sig förpliktelser och har som nämnt begränsad rättshandlingsförmåga, och att binda sig till ett abonnemang är "allvarligare" än ett engångsköp och är ännu ett skäl till att det bör återgå när en omyndig inte anses ha förståndet som krävs för att förstå en rättshandlings konsekvens. Sen att en omyndig person uppger ett annat, men ändå korrekt, personnummer kan anmälas för olovlig identitetsanvändning. (4 kap. 6 b § Brottsbalken).

Sammanfattningsvis

Mitt råd är att säljaren bör meddelas att köparen är omyndig och att prestationerna ska återställas. Abonnemanget ska avbrytas. Om säljaren anser att en myndig person är avtalspart så har säljaren bevisbördan för detta.

Du kan visa säljaren detta svar, tillsammans med konsumentverkets svar på en liknande fråga. Det gäller köp över nätet, dock inte abonnemang men i och med att abonnemang innebär en längre bundenhet talar det snarare för att det absolut ska återgå. Se Konsumentverkets svar (här).

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare