Kan en näringsidkare ändra pris efter ett ingånget avtal?

FRÅGA
Hej!Jag hade en bokad tid för att tatuera mig sedan en tid tillbaka och när det var dags för en vecka sedan fick jag en påminnelse om tiden dagen innan men på kvällen skrev han att han flyttat min tid en vecka fram pga VAB. Både i första bokningen och påminnelsen står det 1000kr i timmen men idag ringde han och sa att han höjt priset till 2000kr(!) i timmen. Får han göra så här? Mvh
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall är det både Konsumenttjänstlagen (KtjL) och Avtalslagen (AvtL) som gäller.

I förarbetet till KtjL, Prop 1984/85:110 s 300, har författaren till lagen nämnt att om näringsidkaren tillämpar en fast prislista och att konsumenten känner till detta, ska avtalet anses innebära att konsumenten ska betala enligt den prislista som gäller vid avtalstillfället. Utöver detta råder det avtalsfrihet, vilket betyder att du och näringsidkaren kan avtal om ett annat pris. Om jag förstår dig rätt har ni varit överens om priset på 1000 kr / h och du har även fått det bekräftat två gånger genom en bokningsbekräftelse och en påminnelse. Jag bedömer det som att det är 1000 kr / h som är det priset som ska gälla enligt 1 kap 1 § AvtL.

Skulle det vara så att konsumenten och näringsidkaren inte varit överens om något pris, så ska konsumenten betala ett pris som anses vara skäligt för tjänsten enligt 36 § KtjL . Ett skäligt pris kan exempelvis vara ett snittpris på samma tjänst jämfört med andra tatueringsstudior.

MEN som sagt så har ni avtalat om priset 1000 kr / h för tatueringen, därför är det enligt min mening
1000 kr / h som du ska betala för tjänsten.

Jag bör nämna att man inte kan tvinga någon att utföra en tjänst om denne inte vill, men om tatueringsstudion väljer att inte utföra tjänsten för 1000 kr / h som ni avtalat kan hans företag riskera ett dåligt rykte och även förlora dig som kund, med tanke på att du har flera alternativa tatueringsstudios som du kan få din tatuering på. Avslutningsvis vinner ni båda på att fullfölja er överenskommelse.

Jag önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha Fathifard
Fick du svar på din fråga?
Kommentera
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumenttjänstlagen (290)
2019-05-20 Kan jag häva ett tjänsteavtal eller betrakta det som hävt?
2019-05-12 Har jag rätt till skadestånd för konsumenttjänst som tagit lång tid?
2019-05-09 Vad gäller när en tjänst kommer att bli dyrare än vad som står bestämt i offerten?
2019-05-07 Företaget tar inte på sig fel som de orsakat - vad kan en göra?

Alla besvarade frågor (69212)