Kan en man anmäla en kvinna för sexuella trakasserier?

Kan man som man anmäla sexuell trakasseri om en kvinna har utsatt än för detta? Vad krävs för att det inte ska bli ord mot ord under rättegången och att man själv inte förlorar pengar på att det inte finns tillräckligt med bevis? Är det alltid värt att stämma en person om en lag har brutits eller behöver man videobevis och dyra advokater?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret på din fråga är: ja, du kan som man polisanmäla en kvinna som begått sexuella trakasserier mot dig. Sexualbrott regleras i 6 kap Brottsbalken (BrB) och där är brotten könsneutrala, dvs. det spelar ingen roll vilket kön personen som har begått brottet eller utsatts för brottet har.

För att anmäla ett brott kontaktar du polisen på 11414. Polisen kommer sedan att utreda brottet, hålla i förhör och samla in bevis. Du kommer inte att förlora några pengar på att anmäla ett brott, du som målsägande (brottsoffer) står aldrig för rättegångskostnader eller liknande. Du har som målsägande i många fall rätt till ett kostnadsfritt målsägandebiträde (dvs. en jurist som biträder dig vid polisförhör och eventuell rättegång) och du kan i din kontakt med polisen begära att få ett sådant.

Med ovan sagt är det alltid värt att anmäla ett brott, du som brottsoffer står aldrig för kostnader kopplade till utredning eller rättegång. Polisen har utredningsskyldighet då ett brott misstänkts ha begåtts och det du behöver göra från din sida är att ställa upp på polisförhör och tillhandahålla eventuella bevis.

Jag vill slutligen passa på att rekommendera dig att kontakta Brottsofferjouren. Det är en ideell förening som erbjuder stöd till brottsoffer och där kan du t.ex. ställa konkreta frågor som rör utredningen, polisförhör och rättegång. Du hittar en länk till deras hemsida här.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Evelina OlssonRådgivare