Kan en makes skuld leda till utmätning av den andra makens lösa egendom?

Hej!

Om min man får en skuld som går till kronofogden. Kan vår lägenhet och bil bli utmätt även om jag står som ägare. Dvs kan giftorätten gälla.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på frågan är beroende av hur ägandeförhållandena ser ut. Jag tolkar det som att du står som ensam ägare på både bilen och lägenheten, men kommer även undersöka vad som händer om ni skulle stå som gemensamma ägare.

Får egendomen utmätas om du ska ses som ensam ägare?

Vad som får utmätas regleras i 4:17-19 Utsökningsbalken. 4 kap. 17§ Utsökningsbalken reglerar till att börja med att all lös egendom (både bilen och lägenheten är att ses som lös egendom) där det framgår att den ägs av den skuldsatte får utmätas för skulden.

När man är gift finns presumtioner i 4 kap. 19§ UB som man utgår ifrån när man ska fastställa vem som ska anses vara ägare vid utmätning. Vill man påvisa att kronofogdemyndigheten inte kan utmäta egendom för att den andra maken är ensam ägare är beviskravet att detta måste framgå.

Både gällande lägenheten och bilen så borde det inte vara några problem att visa att de tillhör dig och inte din make, då detta är registrerat hos diverse myndigheter. Man kan även visa att man står på som ägare på kontraket för lägenheten samt begära ut uppgifterna gällande bilen från trafikverket.

Slutsatsen blir alltså att, under förutsättning att du är ensam ägare av bilen och lägenheten, så kan inte dessa utmätas för din makes skulder.

Får egendomen utmätas om ni ska ses som gemensamma ägare?

Skulle det däremot vara så att ni ska ses som samägare så regleras frågan annorlunda. Enligt 8 kap. 8§ UB får kronofogdemyndigheten om antingen indrivaren eller den skuldsatte yrkar på detta utmäta egendomen. Detta skulle i så fall innebära att du får ut din proportionerliga del av försäljningssumman som baseras på hur stor del av egendomen du ägde.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare