FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/09/2020

Kan en make efter skilsmässa behöva byta efternamn?

Hej!

Jag undrar om jag kan namnskydda mitt efternamn (Öhmark, min släkt är de enda som har detta namn) och därmed tvinga mitt ex att byta namn. Han tog nämligen mitt namn då vi gifte oss och när jag skiljde mig från honom (efter fyra år av våld) så bytte han inte tillbaka till sitt eget namn. Jag önskar att namnet ska få förbli ett släktnamn och jag vill inte att han ska förknippas med det heller. Är en sån sak möjlig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Har en make rätt till den andra makens efternamn?

Enligt 12 § i lagen om personnamn har en make rätt att ta över en annan makes efternamn. Man har alltså som make en juridisk rätt att byta sitt efternamn till det efternamn den andra maken har.

Kan man med lagstöd kräva att någon byter efternamn?

Det finns undantagsfall då man kan kräva att någon byter efternamn. Detta regleras i 21 § i lagen om personnamn. Detta gäller dock endast om en person har antagit ett efternamn som denna inte har rätt till samt att detta ska leda till besvär för någon annan. Regeln blir alltså inte tillämplig här då en make har laglig rätt att ta över en annan makes efternamn.

Sammanfattning
I vissa undantagsfall kan man ansöka till domstol om att någon inte ska få ha ett visst efternamn, detta gäller dock endast under vissa begränsade förutsättningar. En make har rätt till att ta över en annan makes efternamn. Vid en eventuell skilsmässa kan den ena maken inte med laglig rätt ställa krav på att den andra maken inte längre ska ha kvar sitt nya efternamn.

Du kan hitta mer information om namnbyte på skatteverkets hemsida.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Axel HelgessonRådgivare