Kan en leasad bil utmätas?

Hej jag har en skuld sen några år tillbaka i Sverige och bor utomlands för tillfället. Jag har en leasad bil. Har kronofogden rätt att ta min bil ifall jag kommer till Sverige? Bilen är utlandsreggad.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Grundläggande regler om utmätning finns i Utsökningsbalken (förkortad UB). Enligt huvudregeln får egendom utmätas om den antingen tillhör den skuldsatte, eller om den ska anses tillhöra den skuldsatte enligt specialregler (4 kap. 17 § UB). I ett leasingförhållande är det leasegivaren som äger leasingobjektet (här bilen). Du som leasetagare får genom leasingavtalet endast rätt att nyttja bilen mot ersättning, utan att själva äganderätten övergår. Redan här kan vi alltså konstatera att bilen inte kan utmätas på den grunden att den tillhör dig.

Du anses vara ägare om inget annat framgår

För att underlätta utmätning gäller dock som regel att all egendom som den skuldsatte har i sin besittning "anses" tillhöra honom/henne. Detta kallas för besittningspresumtion. För att bryta besittningspresumtionen måste det framgå att egendomen tillhör någon annan (4 kap. 18 § första stycket UB). Att ha besittning av någonting innebär i regel att man ska råda över objektet, exempelvis genom att använda bilen eller ha den parkerad utanför sin bostad. Innehavet av bilnycklarna kan vara av betydelse. Om du därför kör bilen till Sverige och själv använder den så är den i din besittning, och du förutsätts vara ägare.

Så kan du styrka leasegivarens äganderätt
För att bryta besittningspresumtionen (antagandet att bilen tillhör dig) måste det framgå att bilen tillhör någon annan (i ditt fall leasegivaren). Vem bilen är registrerad på brukar i detta hänseende inte ha någon avgörande betydelse. Om du däremot kan styrka leasingförhållandet (och på så sätt ägandeförhållandena) genom att uppvisa ett skriftligt leasingavtal, bör det vara tillräckligt för att besittningspresumtionen ska brytas. I så fall kan bilen inte utmätas för dina skulder.

Sammanfattning

I ett leasingförhållande är det leasegivaren som äger leasingobjektet (bilen), men du som besitter bilen antas vara ägare vid utmätning. För att bryta detta antagande måste det framgå att bilen inte tillhör dig. Då ägandeförhållandena inte är uppenbara utan vidare, krävs det ett skriftligt leasingavtal för att styrka leasegivarens ägande. Om du har ett sådant med dig, ska alltså bilen inte kunna utmätas för dina skulder.

Jag hoppas att jag kunnat hjälpa dig.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare