FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/09/2018

Kan en lärare kräva skadestånd för skada som vållats av en elev?

För snart fem år sedan blev jag slagen kraftigt av en elev i bakhuvudet. Efter fyra års heltidssjukskrivning kom läkarna fram till att mina funktionsnedsättningar och aktivitetsbegränsningar beror på slaget i bakhuvudet.

Den elev som slog mig var endast 7 år vid händelsen och är idag 12 år.

Då denna misshandel givit mig stora inkomstförluster och tagit en stor del av livet ifrån mig undrar jag om det går att ansöka om skadestånd efter så pass lång tid? Jag har inte polisanmält händelsen då det var först 4 år efter händelsen som mina symtom kopplades samman med slaget mot huvudet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga och aktuell reglering
Jag förstår din fråga som så att du funderar kring vilka möjligheter du har att kräva skadestånd av din elev/före detta elev för personskada och ekonomiska följdskador samt om skadeståndrätten preskriberas efter en viss tid.

Frågor kring detta regleras genom skadeståndslagen (SkL), föräldrabalken (FB), brottsbalken (BrB) och preskriptionslagen (PreskL). Skador som arbetstagaren åsamkats under arbetstid regleras genom kollektivavtal, anställningsavtal och arbetsskadeförsäkringar.

Eleven och vårdnadshavarens eventuella skadeståndsansvar
I juridisk mening har du åsamkats en så kallad personskada samt ekonomiska följdskador av personskadan. Utgångspunkten är att skadevållaren (dvs. eleven i detta fall) ska ha orsakat din personskada och ekonomisk följdskada genom uppsåtligt (avsiktligt) eller vårdslöst handlande.
(2 kap. 1 § SkL).

Den som vållar personskada innan han/hon fyllt 18 år ska dock ersätta skadan i den mån det är skäligt med hänsyn till barnets ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden och omständigheter.
Huvudregeln är alltså att ett barn kan bli skadeståndsskyldig för personskada. Incitamenten till detta blir även starkare om barnet har en ansvarsförsäkring.
(2 kap. 4 § SkL).

Trots att utgångspunkten är att barnet ensamt svarar för sitt eget vållande har barnets vårdnadshavare ett så kallat principalansvar, ett strikt ansvar för de skador som barnet orsakar genom brott. I dessa fall spelar det ingen roll huruvida barnet var straffmyndig vid tidpunkten för den skadevållande gärningen eller inte. Med brott i denna kontext avses att det ska föreligga en straffbar handling och enligt svensk rätt kan även barn under 15 år begå brott, men de kan inte dömas till någon påföljd. Däremot krävs det att domstolen har fastslagit att barnet faktiskt har gjort sig skyldig till en brottslig handling. För att principalansvaret ska aktualiseras krävs det dessutom att den skadelidande själv väcker talan mot vårdnadshavaren i ett tvistemål. I ditt fall rör det sig i om misshandel alternativt vållande till kroppsskada. Observera dock att föräldrarnas ansvar är begränsat till en femtedel av prisbasbeloppet som gäller för det aktuella året. Om barnet står under vårdnad av två föräldrar gäller begränsningen på 1/5 av prisbasbeloppet för dem gemensamt.
(3 kap. 5 § SkL).
(1 kap. 6 § BrB).
(3 kap. 5 § och 8 § BrB).

Härtill hör även att föräldrarna har en tillsynsplikt över sitt barn och ska i och med detta ansvar tillse att barnet står under den tillsyn som krävs för att barnet inte ska orsaka några skador. När föräldern lämnar sitt barn på t.ex. skola är det dock att se som att föräldrarna lämnar över tillsynsplikten till skolans personal. Skador som orsakas under skoltid och omfattningen av skolans ansvar får bedömas i varje enskilt fall. Skulle skadan vara orsakad genom brott är eleven och föräldrarna ansvariga oavsett överlämnad tillsynsplikt eller ej.
(6 kap. 2 § 2 stycke FB).

Personskada i tjänsten
För det fall skolan ansvarar för din personskada och ekonomiska följdskada (vilket mycket troligen kan vara fallet) får du vända dig till din arbetsgivare/före detta arbetsgivare med ditt skadeståndsanspråk. Det kan vara så att skolan inte ansvarar för alla typer av personskador som sker under arbetstid. Dessa är begränsade till att enbart gälla arbetsskador eller arbetssjukdom. Härtill är det också av vikt huruvida skolan har en arbetsskadeförsäkring.

För att få svar på huruvida din personskada anses utgöra en arbetsrelaterad skada, om du är försäkrad genom ditt arbete och om din arbetsgivare har ett skadeståndsansvar, rekommenderar jag dig att du vänder dig till din arbetsgivare eller till ett eventuellt tillhörigt fackförbund.

Skadeståndstalans preskriptionstid
Preskriptionstiden för skadestånd beror på om personskadan grundas i anledning av brott eller inte.

Ersättning för personskada omfattas vanligen av den tioåriga preskriptionstiden.
Observera dock att annat kan gälla beroende på försäkringsbolagets enskilda preskriptionsregler.
(2 § PreskL).

Vad gäller personskada med anledning av brott beror preskriptionstiden för först och främst på åtalspreskriptionen, dvs. så länge brottet inte är preskriberat så kan fortfarande skadeståndstalan föras. När det finns en dom så gäller som huvudregel att skadeståndstalan preskriberas tio år efter tidpunkten för den skadebringande handlingen. Undantag från detta görs när det gått tio år sen tidpunkten för händelsen men ännu inte ett år från dom. Då gäller att möjligheten att föra skadeståndstalan preskriberas ett år efter att dom har fallit.
(3 § PreskL).
(35 kap. BrB).

Om du annars har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare