Kan en kommun förelägga och utdöma vite
Kan en kommun hota med vite och utdöma detsamma
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!
Kommunernas och landstingens organisation och ansvarsområden regleras i kommunallagen (KomL). Kommunerna styrs genom direktvalda politiska församlingar, så kallade kommunfullmäktige. Dessutom finns det politiska uppdrag inom kommunstyrelser, i olika nämnder och utskott (se kap. 3 KomL).
Kommunfullmäktige är kommunens högsta beslutande organ som representerar folket i kommunen och tar beslut i kommunens viktigaste frågor. Kommunfullmäktige beslutar vilka nämnder som ska finnas och väljer ledamöter (5 kap. 1 § KomL). Varje nämnd ansvarar för ett visst område. Exempel på nämnder som finns i många kommuner är miljönämnd, socialnämnd och byggnadsnämnd. Eftersom kommunerna själva bestämmer vilka nämnder de vill ha ser det olika ut runt om i Sverige. Alla frågor som kommer till fullmäktige förbereds i någon av nämnderna. I mindre frågor kan nämnderna besluta direkt (6 kap. 3 § KomL).
Nämnderna leder och samordnar sin verksamhet inom sitt ansvarsområde och bereder även vissa ärenden till kommunfullmäktige. Nämnderna styr också vad förvaltningen ska utföra och hur budgeten ska fördelas. Dessutom ska de bevaka att målen uppfylls.
Nämndernas beslutsbefogenhet kan ytterligare grundas på bestämmelser i exempelvis plan- och bygglagen, PBL och socialtjänstlagen, SoL. Den beslutanderätt som nämnderna utövar med stöd av föreskrifter i specialförfattningar innefattar ofta myndighetsutövning. Det innebär att nämnderna kan utöva tillsyn över efterlevnaden av de aktuella lagarna.
Som exempel kan ges byggnadsnämndens verksamhet som ska fullgöra kommunens uppgifter enligt plan- och bygglagen, PBL. I varje kommun ska det finnas en byggnadsnämnd (12 kap. 1 § PBL). Byggnadsnämnden beslutar bland annat om lov och förhandsbesked, startbesked och slutbesked samt utövar tillsyn över byggandet och den befintliga bebyggda miljön.
Byggnadsnämnden beslutar vidare om byggsanktionsavgift för vissa överträdelser. Nämnden har också möjlighet att använda sig av olika förelägganden och förbud för att åstadkomma rättelse, utförande av en åtgärd eller för att stoppa fortsatt arbete, åtgärd eller användning. Förelägganden och förbud kan i de flesta fall förenas med så kallade verkställighetsmedel, till exempel vite och handräckning. Om någon inte följer ett vitesföreläggande eller vitesförbud ska byggnadsnämnden ansöka hos mark- och miljödomstolen om utdömande av vitet (11 kap 37 § PBL).
Sammanfattningsvis kan sägas att kommunens nämnder får utöva tillsyn över efterlevnaden av olika lagar genom att använda olika förelägganden och förbud som kan förenas med vite, med syfte att åstadkomma rättelse eller för att stoppa en viss åtgärd. Av 6 § lagen om viten framgår att frågor om utdömande av viten prövas av förvaltningsrätt på ansökan av den myndighet som har utfärdat vitesföreläggandet (i detta fall – någon av kommunens nämnder) eller av samma myndighet som förelagt vitet, om detta har skett efter överklagande i frågan om vitesföreläggande.
Hoppas du har fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar