Kan en juridisk person sitta i styrelsen i en bostadsrättsförening?

Hej! Jag har förstått att juridiska personer kan vara medlemmar i en bostadsrättsförening under förutsättning att stadgarna inte uttryckligen förbjuder detta. Jag undrar dock om juridisk person kan väljas till styrelsen i en BRF, som ordinarie eller suppleant. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en juridisk person kan väljas till att sitta i styrelsen i en bostadsrättsförening. I mitt svar kommer jag att använda mig av bestämmelser i bostadsrättslagen (BL) och lag om ekonomiska föreningar (EFL).

En juridisk person kan inte väljas till styrelseledamot i en bostadsrättsförening
Bestämmelser gällande vilka som får lov att ingå i styrelsen i en bostadsrättsförening finns inte direkt i bostadsrättslagen utan man får i stället titta på bestämmelserna om detta som finns i 7 kap. lag om ekonomiska föreningar (se 9 kap. 12 § BL jämte 1 kap. 1 § andra stycket BL).

I den lagen är det uttryckligen stadgat att det är otillåtet för en juridisk person att vara styrelseledamot (7 kap. 9 § EFL). En juridisk person kan alltså inte väljas till ordinarie styrelseledamot i en bostadsrättsförening. Om så trots allt sker kommer förordnandet att vara ogiltigt (se exempelvis prop. 2005/06:150 s. 221).

En juridisk person bör därför inte heller kunna väljas till suppleant. Detta eftersom den juridiska personen vid inträde i tjänst helt kommer att likställas med en ordinarie styrelseledamot, vilket en juridisk person som sagt inte får lov att vara (se och jämför 7 kap. 3 § andra stycket EFL jämte 7 kap. 9 § EFL).

Vissa fysiska personer från den juridiska personen kan dock väljas
Om däremot en juridisk person är medlem i en bostadsrättsförening kan en styrelseledamot i den juridiska personens styrelse eller en delägare väljas till styrelseledamot i bostadsrättsföreningen (se 7 kap. 7 § första stycket EFL). Viktigt att notera är dock att det då är en fysisk person som väljs till styrelseledamot, även om denne kommer ha koppling till den juridiska personen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare