Kan en ideell förening stänga ute personer från deras lokaler?

Kan en ideell förenings styrelse stänga ute vissa personer från föreningens lokal utan anledning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan en ideell förening stänga ute personer från deras lokaler?

Ideella föreningar regleras inte i svensk lag, utan vi får ta hjälp av de stadgarna som den ideella föreningen har antagit men även rättspraxis och juridisk litteratur. En ideell förening brukar vara öppen för en viss personkrets, vilket innebär att alla som vill bli medlemmar oftast inte kan bli det. Hur en uteslutning ur föreningen går till ska vara reglerat i föreningens stadgar. Om det till exempel i stadgorna finns ett krav på att de som ska vistas i lokalerna måste vara medlemmar så gäller detta. Om det även i stadgarna till exempel står att de som vill bli medlemmar måste bo i Malmö och spela fotboll, så kan en person från Göteborg som spelar tennis få ett nej från föreningen. Däremot ska föreningen i detta fall ha en anledning till varför tennisspelaren från Göteborg får ett nej.

Sammanfattning och vägledning

Eftersom jag inte har tillräckligt med information kan jag inte riktigt svara på din fråga om föreningen har gjort rätt eller fel, utan jag rekommenderar dig att kolla på föreningens stadgar och prata med dem och fråga varför de har tagit det beslutet.

Jag hoppas att du har fått någon vägledning i din fråga, annars är du såklart välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare