Kan en ideell förening äga saker?

Hej

Vi är en ideell förening som förvaltar ett pumphus och vattenledningar åt medlemmarna (fastigheter) som har andelar i föreningen. En vattenförening. Föreningen har tagit banklån för att investera i nya och reparera trasiga vattenledningar. Frågan är nu om föreningen äger vattenledningarna och pumphuset eller om de enskilda medlemmarna (fastigheterna) äger dessa?

Mvh

Fredrik Stertman

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan en ideell förening vara en juridisk person?

För att svara på din fråga vill jag först börja med att reda ut om en ideell förening kan vara en juridisk person, alltså om föreningen själv kan teckna avtal, ha anställda, äga saker, o.s.v. En ideell kan vara juridisk person. Er förening kan alltså äga saker. Det finns ingen särskild civilrättslig lagstiftning som reglerar ideella föreningar så det är därför svårt att hänvisa till en särskild lag.

Hur blir en ideell förening en juridisk person?

En förening blir en juridisk person vid bildandet, vilket sker när medlemmarna antagit stadgar och valt en styrelse. Av stadgarna ska bl.a. framgå föreningens namn, föreningens ändamål, vilka som kan bli medlemmar, m.m. Att vara en juridisk person innebär att föreningen kan ha rättigheter och skyldigheter, t.ex. ta ett banklån.

Sammanfattning

När ni bildade er ideella förening genom stadgar och valet av styrelsen så blev föreningen en juridisk person. Det betyder att föreningen där med äger vattenledningarna och pumphuset eftersom att det var föreningen som tog banklånet

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare