Kan en ideell förening äga ett aktiebolag med vinstsyfte?

Kan en ideell förening äga ett AB som har vinstintresse och inkassera vinsten i AB?

Lawline svarar

Hej!

En ideell förening är en association som bedriver verksamhet för att främja ideella intressen. Detta hindrar inte att den ideella föreningen bedriver en ekonomisk verksamhet för att gynna de aktuella intressena. Till skillnad från en ekonomisk förening får den ideella föreningen dock inte bedriva affärsmässig verksamhet för att främja ekonomiska intressen.

I och med att en ideell förening är en juridisk person, kan föreningen äga aktier. Så länge medel från en aktieutdelning inte nyttjas i strid med föreningens ideella syfte ser jag inga problem med att föreningen äger ett aktiebolag med vinstsyfte.

Mer information om ideella föreningar hittar du på: http://www.skatteverket.se/download/18.50a6b4831275a0376d380001398/32417.pdf

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare