Kan en hyresvärd vägra betala tillbaka depositionen om hyresgästen inte har flyttat in än

Hej. Kan en hyresvärd vägra betala tillbaka depositionen om hyresgästen inte har flyttat in än (alltså borde inte avtalet gälla fören flytt) där hyresgädten vill gärna avbryta då denne inte kommer att jobba i området längre pga avbrutet uppdrag.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Precis som du säger kan hyresvärden inte vägra att betala tillbaka dig despositionen, eftersom du inte ens flyttat in och inte kommer heller göra det.

Despositionen handlar om att hyresgästen förvarar sina pengar hos hyresvärden, vilket ger hyresvärden en säkerhet ifall hyresgästen inte skulle ha möjlighet till att betala hyran under boendet eller för skador som uppstått i framtiden. Jag vill betona att det är hyresgästens pengar och att de ska betalas tillbaka. Så länge ingen skada uppstått i lägenheten som måste ersättas, så har du all rätt att få tillbaka den deposition du betalat.

Mitt råd är att du i första hand kontaktar henne igen och gör klart att despositionen är din pengar och inte hyresvärdens och i och med att du inte ens ska bo i lägenheten är det uppenbart att skador inte uppkommit därinne, alltså ska du ha tillbaka pengarna. Om hyresvärden inte vill betala tillbaka despositionen ska du vända dig till Kronofogden för att ansöka om ett betalningsföreläggande, alltså att de hjälper dig att driva in pengarna från hyresvärden. Detta görs skriftligen och ska innehålla yrkande och grunden för det (9-10 §§ i lag om betalningsföreläggande och handräckning). Hyresvärden måste då skriftligen bestrida yrkandet ifall denne vill detta (31 §). Om hyresvärden bestrider ansökan, kan du begära att målet skickas vidare till tingsrätten (33 §). Kronofogdemyndigheten gör ingen prövning i sak, vilket innebär att ifall parterna är oense så tas frågan vidare till domstol. Det blir då en normal prövning av frågan i domstol. Ifall hyresvärden medger att denne är skyldig dig pengar så dras ansökan tillbaka. Ifall hyresvärden inte bestrider ansökan inom rätt tid/inte svarar alls utfärdar kronofogdemyndigheten utslag och medger verkställighet (42§) . När det står klart att det föreligger ett skuldförhållande, vare sig detta blir klart i domstol eller hos kronofogdemyndigheten, kommer kronofogdemyndigheten att driva in skulden.

Jag hoppas din hyresvärd inser sitt misstag redan nu, annars kan det komma att bli kostsamt för denne. Jag hoppas ni löser det och önskar lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare