Kan en hyresvärd avsluta ett hyresavtal på bestämd tid i förväg?

Hej!

Jag hyr ut en bostadsrättslägenhet i andrahand. Nu vill både jag som uthyrare och andrahandshyresgästen avsluta det avtalet i förtid. Är det möjligt? Bostadsrättsföreningens styrelse tror att vi måste vänta tills uppsägningstiden gått ut.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid andrahandsuthyrning av en bostadsrätt så gäller lagen om uthyrning av egen bostad.

Med ett hyresavtal på bestämd tid så gäller det i regel att hyresförhållandet avslutas i enlighet med den bestämda tiden (3 § 1 st. lagen om uthyrning av egen bostad).

En hyresvärd har däremot möjligheten att avsluta ett hyresavtal på bestämd tid i förväg. Hyresavtalet får då upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen. Detta gäller enbart om inte någon annan uppsägningstid har avtalats om i hyresavtalet (3 § 2 st. lagen om uthyrning av egen bostad).

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare