Kan en hyresgäst vägra att lämna bostaden när avtalet gått ut?

Hej! Jag vill hyra ut min egen villa i tre månader till X. Dvs. med ett tidsbegränsat hyresavtal som sträcker sig i tre månader. Har hyresgästen (x) rätt att vägra lämna bostaden när avtalstiden har gått ut dvs. bo kvar trots avtalet inte gäller längre och avtalet ska inte förlänga då jag själv ska bo i villan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida en hyresgäst kan vägra lämna bostaden även om hyresavtalet upphört att gälla. Regler kring hyra och hyresförhållanden finns i 12 kap. jordabalken (JB).

Hyresavtal löper som utgångspunkt på obegränsad tid (12 kap. 3 § JB). Detta gäller om inte hyresvärden och hyresgästen kommit överens om något annat och det står i avtalet. Av din fråga framgår att det finns ett tidsbegränsat hyresavtal som sträcker sig över tre månader. Sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens slut och i detta fall innebär det alltså att hyresavtalet upphör efter tre månader (12 kap. 3 § andra stycket JB). Det innebär i praktiken att hyresgästen inte har rätt att uppehålla sig i bostaden efter de tre månaderna har passerat. Om hyresgästen dock fortsätter att uppehålla sig i bostaden i minst en månad efter hyresavtalets utgång, och du som hyresvärd inte uppmanar hyresgästen att lämna bostaden under den tiden, så presumeras hyresavtalet automatiskt ha blivit förlängt (12 kap. 3 § tredje stycket andra punkten JB). En sådan förlängning löper då på obestämd tid (12 kap. 3 § JB).

Sammanfattningsvis så har hyresgästen inte rätt att vägra lämna bostaden när hyresavtalet gått ut. Detta gäller förutsatt att hyresavtalet inte automatiskt blivit förlängt genom att du som hyresvärd inte påkallat avflytt inom en månad efter avtalets slut. Det innebär att du bör ha koll på att din hyresgäst faktiskt flyttar i tid, även om hyresavtalet ska löpa på bestämd tid.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare