FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/09/2022

Kan en hemförsäkring ersätta stöld av privata föremål på arbetsplatsen?

Hej Jag hade inbrott på min salong och väldigt mkt saker blev stulna inkl mkt privata saker. Eftersom jag ej hade larm tillkopplat så täcker inte jobbets försäkring förlusten. Allt är polisanmält och anmält till försäkringsbolag X. Jag har även försäkringsbolag X som hemförsäkring, kan det täcka upp för mina privata saker?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Du har konstaterat att du inte kan få ersättning från din företagsförsäkring och jag kommer redogöra för dig hur du kan ta reda på om du kan få ersättning från din hemförsäkring i stället.

Kan en hemförsäkring ersätta de privata föremålen på arbetsplatsen?

En hemförsäkring täcker skador hos dig som försäkringstagare i hemmet men det kan även vanligtvis finnas ett så kallat bortaskydd som ingår i en hemförsäkring. Detta skydd träder in när du tar med föremål från hemmet som sedan blir bestulna på annan plats än i hemmet. Det kan finnas begränsningar i hur mycket som kan ersättas av bortaskyddet, för att veta mer specifikt vad som gäller för dig hänvisar jag dig till försäkringsvillkoren.

Hur vet du om det finns ett bortaskydd?

När du tecknat din hemförsäkring ska du ha fått information om vad som ingår i försäkringsvillkoren. Ditt försäkringsbolag är enligt lag skyldigt att meddela det huvudsakliga innehållet och begränsningar av försäkringsskyddet innan ett försäkringsavtal ingås (2 kap. 2 § Försäkringsavtalslagen (FAL)). Även efter att avtal slutits har du rätt till en skriftlig bekräftelse innehållande försäkringsvillkoren och begränsningar i dessa (2 kap. 4 § FAL). Då du bör ha fått information om vad som specifikt ingår i din hemförsäkring, därigenom om det finns ett bortaskydd och vad det täcker hänvisar jag dig till ditt försäkringsavtal.

Sammanfattning

Se över ditt försäkringsavtal om det finns något bortaskydd och vad det ersätter. Det ska framgå då försäkringsbolag enligt lag är skyldiga att informera försäkringstagare om vad som ingår och inte.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare