FrågaFAMILJERÄTTGod man27/05/2018

Kan en god man neka till ett boende med boendestöd?

Hej kan en godman ha rätten och neka till ett bonde me boendestöd?

Lawline svarar

Hej!

Regler om godmanskap hittas i 11 kap. Föräldrabalken (nedan förkortad FB)

Utgångspunkter godmanskap
Godmanskap anordnas till en person (kallad huvudman) som behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person 11 kap. 4 § Föräldrabalken.

Huvudmannen kan fortfarande på egen hand företa rättshandlingar. Det innebär att huvudmannen själv kan besluta om boendet med boendestöd utan att den gode mannen ens är med i beslutsfattandet.

Vad får den gode mannen göra och inte göra?
Den som är god man får endast företa rättshandlingar inom sitt förordnande. Det beror alltså helt på vad som bestämts att den gode mannen ska hjälpa till med. Det kan exempelvis vara att hjälpa till med att betala räkningar, se till att personen har ett bra boende, samt får de insatser och bidrag från samhället som personen har rätt till och behöver (11 kap. 5 § första meningen FB).

Vidare måste den gode mannen själv, inhämta huvudmannens samtycke till alla större rättshandlingar, dvs innan större beslut fattas, så som beslut om boende med boendestöd (11 kap. 5 § andra meningen FB).

Kan den gode mannen neka rätten till ett boende med boendestöd?
Sammanfattningsvis innebär ovan, att huvudmannen som utgångspunkt själv kan fatta beslut om boende med boendestöd. Om den gode mannen ska fatta det beslutet, måste det för det första vara inom dennes behörighet (vara ett beslut som hör till uppdraget), och för det andra att den i så fall måste inhämta huvudmannens samtycke för att rättshandlingen ska vara giltig. (11 kap. 5 § FB).

Svaret blir därför att ja, en god man kan ha rätt att neka till ett boende med boendestöd om denne har:

behörighet och huvudmannens samtycke.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline!

Sara HillRådgivare