FrågaFAMILJERÄTTGod man12/01/2019

Kan en god man eller förvaltare bestämma över våra barns liv?

Hej jag lever tillsammans med min sambo, som har en god man/förvaltare, om vi framöver får barn tillsammans, får hans god man bestämma över våra barn då? Det är ju en mänsklig rättighet att få vara förälder och ansvara för sitt barn, om det är så att hans god man får bestämma och lägga sig i våra framtida barn kommer jag bestrida det o ansöka om enda vårdnad

Lawline svarar

Hejsan!

Tillämplig lag är föräldrabalken, förkortat FB.

Förmyndarskap och vårdnad
En person som har en förvaltare får inte vara en förmyndare till sitt barn, 10kap 1§, FB. En förmyndare företräder och tar hand om sina barn ekonomiska angelägenheter. Det stoppar inte din sambo från att få vårdnaden över sitt barn. En vårdnadshavare tar hand om barnets personliga angelägenheter, så som den dagliga omvårdnaden och tar hand om barnets uppfostran.

Förvaltarskap eller godman? Föräldrabalken 11kap.
Det är skillnad på förvaltare och en god man. Om din sambo har en god man så kan han fortfarande bli förmyndare över era barn men om han har en förvaltare så får han inte vara en förmyndare. Läs mer om förvaltarskap och godman genom att klicka här.

Sammanfattningsvis kan sägas att din sambo kommer att ha vårdnaden över barnet även om han har förvaltare eller god man. Men om han kommer att ha förmyndarskap beror på om han har en förvaltare eller god man. Har han en förvaltare så kommer han inte få ha förmyndarskap över barnen, har han en god man kommer han att ha förmyndare utan du kommer vara ensam förmyndare över barnen men dela vårdnaden.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare