FrågaFAMILJERÄTTGod man21/06/2018

Kan en god man eller förvaltare bestämma över huvudmannens personliga assistans?

kan en godman/förvaltare bestämma över huvudmannen vilka a personliga assistenter som ska sköta om honom i hemmet

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om vad en god man eller förvaltare får göra finns i föräldrabalken (FB). Eftersom jag saknar konkreta omständigheter så kommer jag inte kunna ge dig ett klart svar på vad som gäller. I mitt svar kommer jag därför gå igenom vad skillnaden på en god man och en förvaltare är samt vad en god man och en förvaltare får och inte får göra.

Vad förvaltaren eller den gode mannen får göra beror på vad uppdraget omfattar
Den person som har en förvaltare eller en god man kallas huvudman. Förvaltarskapet eller godmanskapet kan omfatta att förvalta huvudmannens egendom, sörja för hens person och/eller bevaka rätten för huvudmannen. Förvaltar- eller godmanskapet kan omfatta allt detta eller någon eller några delar, FB 11 kap 4 § (god man) och 7 § (förvaltare).

Om en god man eller förvaltare får bestämma över huvudmannens personliga assistenter beror på vad förvaltar- eller godmanskapet omfattar. Om förvaltaren eller den gode mannens uppdrag omfattar att bevaka huvudmannens rätt eller sörja för hans person kan det vara möjligt att hen kan bestämma över den personliga assistansen.

Förvaltaren kan ensam besluta om frågor som ligger inom uppdraget
Förvaltarskapet innebär att förvaltaren får ensam rätt att bestämma över de frågor som omfattas av uppdraget, FB 11 kap 9 §. Om huvudmannen har en förvaltare vars uppdrag omfattar att bevaka hans rätt och sörja för hans person kan förvaltaren därför själv bestämma över dessa frågor. Det som förvaltaren bestämmer gäller och huvudmannen eller någon annan kan därmed inte invända exempelvis att huvudmannen inte har samtyckt till förvaltarens beslut eller handling.

Den gode mannen behöver huvudmannens samtycke
Om huvudmannen istället har en god man finns det större möjligheter att invända mot det som den gode mannen beslutar eller bestämmer. Huvudmannen måste samtycka till det som den gode mannen beslutar, FB 11 kap 5 § 1 st. Om den gode mannen har beslutat om den personliga assistansen mot huvudmannens vilja så gäller inte det beslutet. Om den gode mannen har gått utanför sitt uppdrag när hen beslutar om den personliga assistansen så gäller inte heller det. Dessa beslut är i så fall inte bindande för huvudmannen.

Sammanfattningsvis beror svaret på din fråga om huvudmannen har en förvaltare eller god man. Svaret beror också på vad uppdraget omfattar. En förvaltare kan bestämma över den personliga assistansen om den ligger inom det förordnade uppdraget. En god man behöver huvudmannens samtycke för att besluta om den personliga assistansen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare