Kan en gift man ge bort sitt hus och pengar till sin maka för att hans barn inte ska ärva?

Hej och tack för en fantastisk sida!

Jag undrar om en gift man kan skriva över HELA sitt hus som han är ensam ägare till, samt sparade pengar, som gåva till sin fru som enskild egendom för att han inte vill att hans egna biologiska barn ska ärva? Barnen är alltså inte gemensamma utan mannens barn från ett tidigare förhållande.

Om sedan mannen går bort (före frun), kan barnen då göra anspråk på huset och pengarna?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är möjligt för en gift man att ge en gåva till sin maka men det krävs att gåvan registreras enligt 16 kap. äktenskapsbalken för att den ska bli giltig (8 kap. 1 § äktenskapsbalken).

En följd av att makan får huset i gåva som enskild egendom skulle vara att huset och pengarna inte skulle ingå i en bodelning om maken avlider (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). För att egendom som getts i gåva till maka från make ska kunna utgöra enskild egendom krävs dock även att man skriver äktenskapsförord om att egendomen ska vara enskild (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Äktenskapsförord ska upprättas skriftligen och skrivas under av båda makarna, det ska även registreras hos skatteverket (7 kap. 3 § äktenskapsbalken). Om huset och pengarna är enskild egendom kommer de alltså inte ingå i bodelning mellan makan och barnen och barnen kan då alltså inte göra anspråk på huset och pengarna.

Även om maken ger fastigheten och pengarna i gåva till sin maka finns det något som kallas förstärkt laglottsskydd som ska förhindra arvlåtaren från att ge bort egendom i den mån att det påverkar bröstarvingarnas rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av den totala kvarlåtenskapen. Om arvlåtaren under sin livstid ger bort en gåva under sådana omständigheter att gåvan kan likställas med testamente ska gåvan återbäras till dödsboet (7 kap. 4 § ärvdabalken). Regeln skulle kunna vara tillämplig i fallet eftersom makens syfte med gåvan är att ordna med arvet och göra så att bröstarvingarna inte ärver något. Om en bröstarvinge vill göra sin rätt enligt det förstärkta laglottsskyddet gällande ska denne väcka talan inom ett år från att bouppteckningen avslutades.

Sammanfattningsvis är det alltså möjligt att barnen kan ha rätt att göra anspråk på huset och pengarna även om maken ger bort egendomen till makan och de skriver äktenskapsförord om att den ska vara enskild egendom.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare