Kan en gåva som jag gav till mina barn för ett år sedan användas för utmätning av mina skulder?

Hej kan lös egendom, som givits bort till mina barn, utmätas av kronofogden för mina skulder? Det gäller en gåva sedan 1 år tillbaka, med gåvobrev där det framgår att gåvan inte får avyttras av barnen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Relevanta regler för att besvara din fråga finner vi i Utsökningsbalken (UB) och Konkurslagen (KonkL).

Kan gåvan användas för utmätning?

För att egendom ska kunna utmätas krävs det att egendomen faktiskt tillhör dig, 4 kap 17 § UB. Eftersom du har gett bort egendomen till dina barn så är det dina barn som äger saken och inte längre du vilket betyder att egendomen inte får användas för utmätning av dina skulder.

Om det dock är så att du saknar andra utmätningsbara tillgångar kan du komma att sättas i personlig konkurs, 1 kap 2 § KonkL. Vid en konkurs kan konkursförvaltaren besluta om återvinning av vissa överlåtelser vilket innebär att det som du har gett bort ska lämnas tillbaka till konkursboet, 4 kap 14 § KonkL. En gåva som har getts till en närstående de senaste tre åren kan återvinnas till personen som försatts i konkurs och användas för att betala av dennes skulder, 4 kap 6 § KonkL. Skulle du sättas i personlig konkurs kan det alltså finnas en risk att gåvan kommer att återvinnas och då användas som betalning för dina skulder. Personlig konkurs är relativt ovanligt och förutsätter att du själv eller någon av dina borgenärer, det vill säga de som du har skuld till, ansöker om att försätta dig i konkurs hos tingsrätten. Som tidigare nämnt kräver det även att du inte har några andra tillgångar som kan utmätas.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer får du gärna skicka den frågan till oss på Lawline!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare