FrågaFAMILJERÄTTGod man27/06/2018

Kan en förvaltare ansöka om skilsmässa för sin huvudman?

Min man har en förvaltare och hon har tagit den uppdag en och en halv månader sedan. Nu hon har sökte skiljsmässa för huvudmannen. Har en förvaltare har rätt att ansöka för skiljsmässa

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om förvaltarskap finns i Föräldrabalken (FB). En förvaltares uppdrag ska anpassas efter vad din man har för behov (11 kap. 7§ FB). Det innebär att förvaltares uppdrag kan se väldigt olika ut, beroende på vad personen de ska företräda behöver. Personen en förvaltare företräder brukar kallas för huvudman.

Inom ramen för detta uppdrag har förvaltaren ensam rådighet över huvudmannens egendom och har rätt att företräda honom i allt som omfattas av uppdraget (11 kap. 9§ FB). Det innebär att förvaltaren får bestämma om huvudmannens egendom och föra hans talan i domstol. Du undrar om en förvaltare kan ansöka om äktenskapsskillnad för sin huvudmans räkning. I din fråga nämner du inte omfattningen av förvaltarens uppdrag. Jag kommer därför ge dig ett mer generellt svar gällande vad en förvaltare bör kunna besluta om för sin huvudman.

En förvaltare bör inte kunna lämna samtycke till en vigsel. Däremot anser man att en förvaltare bör kunna ansöka om skilsmässa för den förvaltaren företräder. Detta framgår bland annat av SOU 2004:12 s.451 och rättsfallet RH 2008:33.

Om du är missnöjd med förvaltarens agerande kan du vända dig till din kommuns överförmyndare eller överförmyndarnämnd, eftersom det är dessa som ska tillse att förvaltaren agerar korrekt.

Sammanfattningsvis gäller att din mans förvaltare bör kunna ansöka om skilsmässa för din mans räkning.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare