Kan en förening hävda att de äger skänkta bilder?

Hej!

Jag har en fråga om upphovsrätt för bilder och vem som egentligen "äger" en bild.

Det handlar om en Hembygdsförening som har stora mängder med foton i sitt arkiv, där huvuddelen är skänkta bilder från privatpersoner. Det finns även vykort som funnits i stora mängder för allmänheten.

Kan Hembygdsföreningen hävda att de "äger" dessa bilder och att jag (eller någon annan) inte får använda dessa bilder för publicering i exempelvis en bok (naturligtvis med credit i de fall där upphovsmannen är känd).

Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller rättigheter till bilder används upphovsrättslagen (URL).

Jag tolkar din fråga som att du vill använda bilderna till något annat än privat bruk. Om det gäller privat bruk så kan du använda bilderna, men detta innebär att du inte får tjäna pengar på dem eller sprida dem till nya människor (2 kap. 12 § URL).

Det är skillnad på att överlåta ensamrätten till en bild och att ge någon tillstånd att använda en bild.

Om hembygdsföreningen äger bilderna

Det är möjligt att skänka bort rätten till en bild (3 kap. 27 § URL). Rättigheterna kan antingen helt eller delvis överlåtas. Är upphovsrätten helt överlåten till hembygdsföreningen stämmer det att ingen annan kan använda bilderna för t.ex. publicering, även med hänvisning till upphovsmannen. Det krävs då tillstånd från hembygdsföreningen.

Om hembygdsföreningen har tillstånd att använda bilderna

Om hembygdsföreningen endast fått tillstånd att använda bilderna själva, till exempel till sina vykort, så kan de inte fullt ut kontrollera vad andra gör med dem. Det kan dock upphovsmannen göra. Är detta fallet så måste du kontakta upphovsmannen personligen och be om tillstånd till bilderna.

Om upphovsmannen är avliden

Upphovsrätten gäller i 70 år efter att upphovsmannen avled om det kan anses vara ett originellt konstverk. (4 kap. 43 § URL). Om bilden inte kan anses originell skyddas den istället i 50 år efter upphovsmannens död. (5 kap. 49 a § tredje stycket URL). Vad som räknas som originellt är ganska komplicerat och får utläsas ur rättsfall. Du kan dock förmodligen räkna med att fotona kan anses vara originella. Detta innebär att du fritt kan använda bilder vars upphovsmän dog på exempelvis 1920-talet, men inte om de dog på 1990-talet.

Vem äger upphovsrätten?

Det kan vara svårt att avgöra om hembygdsföreningen egentligen har full kontroll över vad som händer med bilderna. Det är allra enklast att läsa ut ur potentiella avtal mellan upphovsmännen och föreningen, men det är inte säkert att de finns. Förmodligen gäller dock att även de ursprungliga upphovsmännen har kvar upphovsrätten. Det bästa du kan göra är att kontakta både upphovsmännen och hembygdsföreningen för att se om det upphovsrätten är helt överlåten eller inte. Är upphovsmannen okänd och föreningen inte ger dig tillstånd att använda bilderna är det säkrast att låta bli att använda dem.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare