Kan en föräldrar ta med sig ett barn utan ena förälderns samtycke?

Jag och mitt ex genomgår en separation och vi har två gemensamma barn på 2år, respektive snart 6mån. Barnen bor hos mig (fadern bor lite här och där just nu, på eget bevåg) och de kommer att stå skrivna hos mig när vi flyttat isär. Barnen har alltid varit med mig då jag varit den som tagit föräldraledighet.

Fadern jobbar borta i veckor och vi har kommit överens om att han kan träffa barnen på helger (fredag-söndag) här hemma om inget annat gemensamt bestämts. Fadern planerar dock hellre in att festa med vänner och massa annat än att komma och träffa barnen, dyker inte upp ibland fast än det är planerat att han ska komma och tycker att han kan komma och gå som han vill.

Han vill även börja ta med sig vår son varannan helg och känner inte alls att jag har något att säga till om vart han tar med sonen eller till vem. Inte vilka dagar eller tider heller. Att tillägga har sonen endast sovit borta från mig en natt i sitt liv.

Dottern på ca 6mån lägger han inget större intresse i, men säger ofta att när hon väl slutar amma, så ska han minsann ta med henne med.

Han planerar även att flytta till annan ort, ca 1-1,5h bort och sälja vår gemensamma bil, som vi bestämt skulle stå skriven på honom.

Fråga: Kan han ta med sig vårt/våra barn vart och till vem han vill utan samtycke?

Kan han flytta vart han vill och kräva att ta med sig sonen och senare dottern dit? även om jag inte har möjlighet eller ekonomi att ta mig dit för hämtning eller lämning eller om nått skulle hända?

Lawline svarar

Hejsan!

Kan han ta med erat barn vart han vill utan samtycke?
Jag utgår från att ni är gifta och det pågår just nu en skilsmässa och att ni båda har gemensam vårdnad över barnen. Ni både har en skyldighet att bestämma och vaka över era barns liv och utveckling, föräldrabalken 6kap 11 och 13 §§. Det betyder att ni måste samarbeta kring vad som gäller för era barn och hur ni ska fördela ansvaret. Det är endast i situationer när vårdnadshavare inte kan samarbeta som rättsliga åtgärder bör tas. Med det sagt så kan han inte ta barnen vart han vill utan ditt samtycke utan det krävs två vårdnadshavares samarbete för att barnen ska få en betryggande barndom. Med det sagt kan borttagande av ditt barn anses som egenmäktighet med barn enligt brottsbalken 7kap 4§.

Om ni inte har varit gifta så är vårdnaden endast hos dig, föräldrabalk 6kap 3§. Han har därför inte någon makt över att ta eller flytta dina barn utan ditt uttryckliga samtycke. Han har dock rätt till besök och umgänge om du samtycker, föräldrabalk 6kap 15§.

Kan han flytta och ta med barnet?
Det kan han inte utan ditt samtycke, detta kan räknas, som ovan sagt, som egenmäktighet med barn enligt brottsbalk 7kap 4§. Om du inte vill att detta ska hända rekommenderar jag att du hör av dig till socialtjänsten i din kommun. De kommer att försöka få till stånd en dialog mellan er och en överenskommelse om hur ansvaret ska fördelas. Om du inte vill detta kan du ta till rättsliga åtgärder direkt genom att be om ensam vårdnad av era två barn, föräldrabalken 6kap 5§. Det finns inga risker för dig kring detta eftersom det verkar som att du är lämpligast vårdnadshavare eftersom barnen redan bor hos dig och att du tar hand om dem på det vis deras fader inte verkar kunna eller vilja. Du kan därför inte förlora vårdnaden även om du vill ha ensam vårdnad. Alternativt kan du be domstolen att anförtro boende hos dig, på så vis har du rättsligt stöd för att dina barn ska bo hos dig (emellertid är vårdnaden fortfarande tillsammans), föräldrabalken 6kap 14a§.

Bilen
Även om bilen är skriven på han får han inte sälja eran bil och använda pengarna. Om ni är under skilsmässa har han en redovisningsskyldighet, äktenskapsbalk 9kap 3§. Annars blir han ersättningsskyldig för de pengar som du hade rätt till vid försäljning av bilen. Samma gäller för separation vid samboförhållande, sambolagen 11§.

Slutliga kommenterar
Jag förstår att ekonomin inte är bra nog för att direkt anlita en jurist för rådgivning. Därför rekommenderar jag verkligen dig att ringa eller besöka (inte mejla eller skriva) till din socialtjänst i kommunen. De har juristrådgivning och resurser nog för att hjälpa dig att säkra att dina barn är säkra med dig.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare