Kan en förälder lämna sina barn arvslösa?

Hejsan!

Min pappa har en ny familj, med två barn (4-6år). Han har skrivit ett testamente och jag förmodar att han har försökt fördela så att dom två barnen ska få en större del då jag och min lillebror är från han första familj. På vilket sätt kan han fördela hans tillgångar? Typ bostadsrätt, finns det möjlighet att han helt och hållet kan "testamentera" bort oss barn från första familjen?

Jag och min lillebror är myndiga så antar pappa bara är rädd om dom små, om han skulle gå bort så vill dom inte bli tvungna att sälja deras bostadsrätt bara för att jag och min bror ska få vår del. Hur ser fördelningen ut till hans nuvarande fru? Kan han testamentera allt till henne?

mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Regler kring arvsfördelning regleras i ärvdabalken (1958:637).

När en person avlider blir det aktuellt att fördela den avlidnes kvarlåtenskap mellan de personer som är arvsberättigade. Barn till den avlidne (bröstarvingar) har enligt den legala arvsordningen först rätt till arv, se ärvdabalken 2 kap 1 §. Bröstarvingarna har rätt till lika lott. Bröstarvingarna ska alltså fördela arvet lika mellan sig.

När det gäller den första frågan, dvs om din far kan testamentera hela sin kvarlåtenskap till hans två nya barn och lämna dig och din lillebror arvslösa, så är det inte möjligt. Din far får inte ge bort hela kvarlåtenskapen till de två nya bröstarvingarna och lämna dig och din lillebror helt arvslösa. Han kan heller inte göra det genom ett testamente. Ett sådant testamente skulle inte få någon bindande verkan eftersom du och din lillebror har ett förstärkt laglottsskydd, se ärvdabalken 7 kap 1 § och 5 §. Bröstarvingars laglottsskydd uppgår till hälften av deras arvslott. Dvs. hälften av det som bröstarvingen skulle ha fått om ett testamente inte fanns.

Exempel 1: Din fars kvarlåtenskap uppgår till 100 000 kr.

Ärvdabalken 2 kap 1 § säger att denna kvarlåtenskap ska fördelas lika mellan bröstarvingarna. Dvs. ni fyra ska dela på 100 000 kr (100 000/4) och få 25 000 kr vardera.

Exempel 2: Din far testamenterar bort all kvarlåtenskap till hans två nya bröstarvingar i syfte att du och din lillebror inte ska få något.

Ärvdabalken 7 kap 1 § och 5 § säger att du och din lillebror inte kan lämnas helt arvslösa. Om du och din lillebror skulle ha fått en arvslott på 25 000 kr vardera så ska du och han nu genom ert förstärkta laglottsskydd åtminstonde få minst hälften av 25 000 kr. Så genom den förstärkta laglottsskyddet kan du och din lillebror få ut 12 500 kr vardera oavsett om det finns ett testamente som säger att ni inte ska få någonting alls.

Om regeln om förstärkt laglottsskydd är tillämplig kan din fars två nya barn bli återbäringsskyldig om de har fått mer än vad denne egentligen hade rätt till. Den som har fått för mycket blir återbäringsskyldig till ett belopp motsvarande bröstarvingarnas laglott. Notera att detta gäller även om din far under sin livstid givit gåvor till hans två nya barn men inget till dig och din lillebror. Reglerna om förskott på arv kan då tillämpas, se ärvdabalken 6 kap.

När det gäller den andra frågan, dvs om din far kan testamentera hela sin kvarlåtenskap till hans nya fru, så gäller det förstärkta laglottsskyddet även här. Din far kan inte lämna dig och din lillebror eller hans nya två barn arvslösa genom att testamentera hela egendomen till hans nya fru.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare