FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/07/2022

Kan en förälder bli bötfälld om barnet kör en trimmad A-traktor?

Jag undrar hur reglerna är om att köra trimmad epa och hur vida föräldrarna kan bli straffade. Förr så var det ju att föräldrarna blev straffade om dom stod för bilen, är det fortfarande så? Om barnet kör trimmad epa och polisen beslagtar den och barnet står för den, kan föräldrarna bli straffade?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en A-traktor trimmas har ett barn med AM-körkort inte längre behörighet att framföra fordonet (2 kap 3 § körkortslagen, KörkL). En A-traktor som går fortare än 30 km/h är inte längre att betrakta som en A-traktor, utan som en personbil som kräver minst B-körkort. Om barnet ändå framför A-traktorn utan att ha ett B-körkort gör denne sig skyldig till brottet olovlig körning (3 § lag om straff för vissa trafikbrott). Står barnets förälder som ägare till A-traktorn men ändå tillåter barnet att framföra bilen så kan de bötfällas (3 § 3 st. lag om straff för vissa trafikbrott). Det spelar då inte heller någon roll att föräldern inte vet om att barnet har trimmat A-traktorn då det är föräldern som ägare som har ansvaret att underhålla samt kontrollera att fordonet är lagligt.

För att få framföra en A-traktor krävs minst AM-körkort, vilket du behöver vara minst 15 år för att få ta. När du är 15 år blir du även straffmyndig och kan då dömas till en påföljd vid brott (1 kap. 6 § Brottsbalken). Står barnet som ägare till den trimmade A-traktorn så blir det då alltså barnet som ensam döms för olovlig körning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linnéa HanssonRådgivare