FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/12/2014

Kan en farmor testamentera bort pappans egendom

Hej,

Min pappa har gått bort långt innan sina föräldrar. Farfar dog tidigare, nu senast dog farmor. Farmor har tillsammans med mina två farbröder försökt testamentera bort min laglott genom ett testamente som de ivrigt vill att jag skriver under. Kan de verkligen göra så? Ärver inte jag min farmor (i min fars ställe) genom istadarätt? Så arvet borde delas lika mellan varje gren, alltså lika mellan mig och mina två farbröder.

Kan farmor genom testamente göra mig helt arvslös, vilket står i testamentet. "Jag vill att mitt kvarlåtenskap delas lika mellan mina två söner X och Y". Är detta verkligen lagligt?

Lawline svarar

Tack för din fråga till Lawline,

Det är som du säger, du ska träda in i din faders ställe. Detta innebär att du ärver din far innan din farmor, då barnen alltid har företräde om dessa är vid liv. Det är enbart i de fall det inte finns avkomlingar som arvet går till föräldrarna ( din farmor ). Att de har testamenterat bort ditt pappas arv är därför felaktigt och strider mot ärvdabalkens regler.

Isabella WidjestrandRådgivare