FrågaFAMILJERÄTTFaderskap01/08/2017

Kan en eventuell pappa begära fastställande av faderskap?

Hejsan!

Jag har en bekant som idag sitter i ett udda läge. Han får inte träffa sin nyfödda son som idag är ca 2 månader gammal. De var tillsammans den första tiden men plötsligt så tog hon barnet och gick "hon klarar inte av att vara i förhållandet mera" om anledning behövs skrivas in här. Nu har de inte heller skrivit under och fast ställt faderskapet via familjerätten så nu har hon gömt sig och drar ut på tiden gällande fastställa faderskapet och låter inte någon inom faderns krets träffa barnet. Till detta så finns det bevis på följande, att mamman kräver fadern att utföra ärenden så som kontakta familjerätten för att träffa sonen, när det är utfört får han fortfarande inte detta. Efter detta kom nästa bakslag att boendet måste säljas innan han får träffa barnet och lite andra liknelser. Är inte detta någon form utav utpressning ? Hur är detta okej och vad kan man göra åt detta mer än att vänta på att familjerätten tar till med assistans ? Är det enda man kan göra som en fader att sittta och vänta med bena i kors ?

Jätte märkligt och tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är endast barnet som kan väcka talan om fastställande av faderskap. En man som tror sig eventuellt vara pappa till ett barn kan dock vända sig till socialnämnden som kan väcka talan för barnets räkning även om mamman skulle motsätt sig det. Skulle det visa sig att han är barnets pappa kan han därefter ansöka om umgänge eller vårdnad.

Vad gäller mammans agerande med olika krav som din bekant ska utföra är det beklagligt och inget som han ska göra för att få träffa barnet. Utpressning är ett brott i Brottsbalkens 9 kap. 4 § som innebär att man genom olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet. Av din beskrivning framkommer det inte något som tyder på att det skulle handla om något olaga tvång. Det kan därför inte anses vara utpressning.

Mitt råd är att din bekant vänder sig till socialnämnden för att få hjälp med att fastställa faderskapet!

Jag önskar lycka till och hoppas du fick svar på dina frågor annars är du välkommen att ställa en ny fråga!

Jenny ÅngströmRådgivare