FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt07/12/2017

Kan en enskild medborgare väcka talan mot staten och finns det en juridisk översiktskurs?

Hej! Jag vill lära mig mer om rättshaverister och vilken möjlighet det finns inom rättssystemet för att bemöta dem. Jag tänker främst på det rättshaveristiska beteendet där en medborgare driver en kontinuerlig process mot myndigheter och offentlig förvaltning. Vilka juridiska områden bör jag läsa på om för att få en bättre förståelse för svensk rätt och rättshaverister? Finns det ett "juridiskt basår" man kan läsa som skulle ge tillräckligt på fötterna?

Tack för er tid!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om en enskild medborgare, utan juridisk kunskap, kan väcka talan mot staten.

Detta är en väldigt allmän hållen fråga men som huvudregeln kan du inte väcka talan mot staten om beslut som inte berör dig personligen. Om du är ombud för någon är detta en annan fråga.

Juridik är ett otroligt brett område som täcker allt från familjerätt till statsrätt, därmed blir det svårt för mig att säga vad du bör läsa på. Om du är intresserad av regler som styr statens och kommunernas organisation och förvaltning skulle jag rekommendera dig till att läsa om offentlig rätt. Offentlig rätt behandlar bland annat statsrätt, processrätt och förvaltningsrätt.

Förutom juristprogrammet som är på 4.5 år finns det även en kurs som kallas för juridisk översiktskurs (JÖK). JÖKEN är en form av ett juridiskt basår där du får läsa en översikt av de centrala civilrättsliga reglerna såsom rättskapacitet, avtal, fastighetsrätt, skadeståndsrätt m.m. Utöver detta brukar kursen även behandla associationsrätt, marknadsrätt, förvaltningsrätt, processrätt och EU-rätt. Mer om detta kan du hitta på antagning.se

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare