FrågaFAMILJERÄTTGod man30/04/2021

Kan en dement ge bort egendom?

Vår förälder är dement och bor ej längre i sitt hus som hen vill ge i gåva till oss bröstarvingar. Är detta möjligt? Hur ska vi gå tillväga? Den ene bröstarvinges make är god man för vår förälder. Kan vi be överförmyndaren om förvaltare som får gåvoavtal till stånd? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som du undrar över vilka möjligheter er förälder som är dement har att överlåta sin fastighet till sina bröstarvingar.

Den som har god man kan fortfarande själv företa rättshandlingar, t.ex. ingå avtal och ge bort sin egendom. Men eftersom er förälder har en demensdiagnos och har en god man antar jag att det är så att hen inte har möjlighet att fatta beslut som rör olika ekonomiska frågor. Detta innebär ofta i praktiken att hen inte kan ta ett sådant beslut, varför hens goda man kan behöva fatta ett sådant beslut. Det är dock inte tillåtet för den gode mannen att göra det då det finns ett förbud mot att den gode mannen ger bort någon annas egendom (14 kap. 12 § FB). Det finns alltså i ert fall tyvärr inte så mycket att göra om din er förälder själv inte kan ta beslutet, utan ni ärver er förälder sedan när hen går bort.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare