Kan en bröstarvinge lämnas arvslös?

Hej.. min morfar och mormor vill ge mig och min syster allt som äger och har men mormor har även en son! Men inte morfars son. Och dom vill inte att mormors son ska få något av varken hus eller maskiner! Hur gör man då? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstår din fråga rätt så menar du att din mormor och morfar vill ge dig och din syster allt de äger. Men de vill inte ge något till din mormors son, i detta fall är han ett särkullbarn. Detta svar kommer att grunda sig på din mormor då det handlar om hennes barn för att i det här fallet har din morfar inget med detta att göra.

Det din mormor och morfar kan göra är att testamentera bort sin egendom till er. Men din mormor begränsad på så sätt att ett barn alltid har rätt till sin laglott (7 kap 1 § ärvdabalken). Laglotten är alltid hälften av arvslotten. Så oavsett vad som står i testamentet kommer din mormors son alltid ha rätt till arvet.

Skulle din mormor skriva ett testamente där hon testamenterar bort så mycket av sin egendom till er, att din mormors son inte får ut sin laglott då måste han påkalla jämkning i testamentet inom 6 månader från att han har tagit del av det (7 kap 3 § ärvdabalken).

Ett kort svar på din fråga är alltså att din mormor inte har göra sin son arvslös. Därför kommer din mormor och morfar inte kunna bortse från att det finns ett särkullbarn.

Med vänlig hälsning,

Maryam NaqqarRådgivare