Kan en bouppteckning överklagas?

Min svärmors man har gått bort. Ett testamente finns upprättat men särkullebarnen har "bråkat" från start och försökt ogiltigförklara detta, kräva ut mer pengar än sin laglott o s v. I alla fall har en bodelning skett, alla har skrivit under den och den har också blivit godkänd. Men nu kommer det ett brev från advokat att de anser att bodelningen inte har gått rätt till. De tror att min svärmor gömmer undan pengar och dylikt. Barnen har lämnat in till tingsrätten att en boutredningsman ska tillsättas. Hur funkar det? Är det givet att det blir en ny bouppdelning eller vilka rättigheter har min svärmor egentligen? Hon är ingen rik kvinna utan hon och hennes bortgångne man har sparat och gnetat i många år för att det ska finnas pengar på ålderns höst men nu står hon bakbunden inför detta och är förtvivlad såklart.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När alla arvingar skrivit på bouppteckningen ska denna lämnas in till Skatteverket. Skatteverket ska sedan kontrollera att det inte finns några formella fel i bouppteckningen, t ex att det finns arvingar som inte blivit kallade till bouppteckningen. Jag förstår din fråga som att Skatteverket har godkänt bouppteckning. Har Skatteverket godkänt bouppteckningen har särkullbarnen 3 veckor på sig att överklaga Skatteverkets beslut till förvaltningsdomstol. Viktigt att notera att en sådan överklagan endast riktar sin mot formella fel i bouppteckningen, och överklagan riktar sig mot Skatteverket och inte din svärmor. Finns det inga formella fel i bouppteckningen kommer den därför inte tas om.

Den som vårdar egendomen och lämnar uppgifter om boet som bouppgivare, gör så på försäkran på heder och samvete. Misstänker särkullbarnen att din svärmor gömt undan egendom för bouppteckningen kan de begära att hon bekräftar uppgifterna under ed i tingsrätten. Skulle din svärmor bekräfta uppgifterna i domstol och det visar sig senare att hon undanhöll egendom kan hon dömas för mened.

Mer om detta kan du läsa i Kapitel 20 Ärvdabalken.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare