Kan en bostadsrättsförening förbjuda hundar på gemensamma gäsmattor?

Hej, jag bor i en bostadsrätt med ganska stora gräsmattor. Vi är 16 familjer som bor här. Jag har hund. Nu har föreningen förbjudit mig att gå med hunden på gräsmattan. Det händer att min hund kissar och har även bajsat på gräsmattan. Plockar givetvis upp. Normal rastning sker på andra ställen.

Kan styrelsen neka mig och hunden att vara på gräsmattan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är Bostadsrättslagen (BrL) som blir tillämplig då den reglerar frågor avseende bostadsrättsföreningar.

Utgångspunkten är att bostadsrättsföreningen själva kan bestämma vilka regler som gäller inom föreningen (1 kap. 2 § BrL). Dessa regler brukar kallas för "stadgar" och i stadgarna kan bostadsrättsförening bland annat reglera frågor avseende gemensamma utrymmen, som exempelvis gräsmattor. Ett beslut om ändring av stadgarna fattas av föreningsstämman (3 kap. 4 § lag om ekonomiska föreningar). Så beslutet måste givits vara beslutet i demokratisk ordning.

I BrL finns inga specifika regler avseende djur. Att förbjuda djur i gemensamma utrymmen är alltså något som bostadsrättsföreningen har rätt att göra, och bostadsrättsmedlemmar har därmed skyldighet att följa dessa bestämmelser (7 kap. 9 § första stycket BrL).

Sammanfattningsvis

Därmed har tyvärr bostadsrättsföreningen rätt att reglera frågan avseende djur/hundar på gräsmattorna. Jag skulle om jag var du ta kontakt med föreningen och kolla det finns någon kompromiss som skulle kunna göras, exempelvis rätten att ha hunden på en viss yta eller liknande.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare