FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal26/06/2013

Kan en av delägarna sälja en fastighet mot en annan delägares vilja?

Hej Jag äger en 1/3 del i en ärvde gård efter min avlidne make, nu vill hans ena syskon ev den andre sälja gården. Jag och mina barn med familjer vi ha den kvar. Vad gäller ? Kan de sälja utan vårt samtycke. Gården används som fritids hus med tillhörande skog. Gården har funnits i släktens ägo sedan 1900.

Lawline svarar

Hej! Lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt är tillämplig, se 1 §. Enligt 2 § krävs samtliga delägares samtycke för att förfoga över fastigheten. Hans syskon kan följaktligen inte sälja gården utan att du, som är delägare, samtycker till detta. Emellertid följer av 6 § att varje delägare får, om ni inte kommit överens om något annat, hos tingsrätten ansöka om att fastigheten för gemensam räkning utbjudes till försäljning å offentlig auktion. Rätten får dock inte besluta detta om du som delägare visar synnerliga skäl för anstånd. Vad som utgör synnerliga skäl är inte helt klart, men HD tycks vara restriktiv vid sådan prövning, se NJA 1974 s. 490 och NJA 1979 s. 562. Detta måste dock gå via beslut av domstol. Skulle hans syskon ansöka om detta, bör du absolut åberopa att det handlar om en gammal släktgård.

Lars BålmanRådgivare