FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt17/09/2018

Kan en anklagad ljuga utan påföljd?

Varför är utkrävs inte sanningsed från en brottsåtalad? Har den åtalade någon rättighet till att förneka och ljuga utan särskild påföljd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den som är anklagad för ett brott kan i princip ljuga hur mycket som helst. Det är inte ett brott att ljuga i domstolen för den som är anklagad. Anledningen till att det inte är straffbart att som anklagad ljuga eller neka bottnar i rättssäkerhetstankar. Den som är misstänkt för ett brott ska ha rätt att försvara sig med alla medel som finns. I det inkluderas rätten att såväl neka som att vägra besvara frågor eller att ljuga.

Det enda som kan ses som ett undantag från rätten för en anklagad att ljuga, är om vederbörande ljuger för polis eller åklagare på ett sätt som gör att de tror att en person, som är oskyldig, har gjort sig skyldig till brott eller annat klandervärt beteende. I ett sådant fall kan den anklagade dömas för falsk angivelse eller falsk tillvitelse (15 kap. 6 och 7 § Brottsbalken). Det bör dock ses som ett undantag. Utgångspunkten är att en anklagad i stor utsträckning har rätt att ljuga under rättegången.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare