FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt05/09/2019

Kan en advokat göra utdrag ur belastningsregistret?

Hej,

har en advokat befogenhet att göra ett utdrag ur belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister. Den som har rätt att få ut information ur belastningsregistret är dels den enskilde som är registrerad (9 §) dels har vissa svenska myndigheter rätt att få ut uppgifter, t.ex. domstolar, Säkerhetspolisen, Skatteverket m.fl. (jfr 6 §). En domstol räknas inte som en myndighet och är inte uppräknad bland de som har rätt att få ett utdrag ur belastningsregistret om någon. Den enda advokaten kan få ut information om ur belastningsregistret är i praktiken sig själv (9 §).

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare