FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/04/2022

Kan en 73-åring få straffrabatt?

Vad kan det bli straffrabatt för en dömd 73-årig? Åklagaren kräver 1,5 år fängelse. Domen meddelades inte än...

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

För att kunna besvara din fråga kommer jag att hänvisa till tillämplig lagstiftning. Tillämplig lag är i det aktuella fallet brottsbalken (BrB) och rättegångsbalken (RB).

Kan äldre få straffrabatt?

Den straffrabatt som finns för ungdomar, finns inte på motsvarande sätt för äldre personer. Det finns dock möjlighet för domstolen att beakta den höga åldern vid bestämning av straff.

Hur påverkar hög ålder straffet?

Rätten, dvs domstolen, är inte bunden av vad åklagaren yrkar för straff (30 kap. 3 § RB). Att åklagaren kräver 1,5 års fängelse innebär alltså inte att domstolen måste döma till just det straffet.

Istället ska domstolen besluta om straff genom straffmätning, dvs domstolen ska bestämma straff i det enskilda fallet (29 kap. 1 § BrB).

Vid straffmätningen ska domstolen beakta om det föreligger s.k. billighetsskäl. Det kan utgöras av t.ex. att den tilltalade p.g.a. hög ålder skulle drabbas oskäligt hårt av ett straff utmätt efter brottets straffvärde (29 kap. 5 § stycke 1 punkt. 2 BrB). Hög ålder kan m.a.o. vara sådant som domstolen ska beakta när man bestämmer straff.

65 års ålder brukar ses som ett riktmärke för när åldern ska börja få betydelse för straffmätningen. I din fråga refererar du till 73 år, vilket är en ålder som alltså borde omfattas av bestämmelsen.

Att sätta ned straffet vid hög ålder brukar först bli aktuellt vid längre fängelsestraff. För att straffet ska sättas ned p.g.a. hög ålder krävs m.a.o. att det rör sig om ett straff som är mer än bara någon eller några månaders fängelse.

Sammanfattande kommentar

Domstolen kan välja ett helt annat straff än det som åklagaren kräver. När domstolen bestämmer straff kan hög ålder beaktas och innebära att straffet blir lägre än vad det annars hade blivit. Straffets längd får också betydelse för om straffet kan sättas ner eller inte.

Utifrån de omständigheter du angett i din fråga finns det möjlighet till att straffet blir lägre p.g.a. hög ålder, men det beror också på övriga omständigheter och om domstolen vid en sammantagen bedömning tycker det finns skäl att sätta ned straffet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Vänligen,

Cornelia AebeloeRådgivare