FrågaFAMILJERÄTTFaderskap02/01/2019

Kan en 44 åring tvinga min man att göra DNA-analys för faderskapsutredning?

Hej! Min man 67 år gammal har kontaktats av en kvinna som är 44 år och tror att min man är hennes pappa.

Kvinnans mamma och min man har gått i folkhögskola samtidigt och har varit tillsammans en gång. Kvinnan(mamman) åkte strax efter tillbaka till Finland och de hade ingen kontakt efteråt.Min man misstänker dock att hon var redan gravid när de var tillsammans.

Min fråga är: kan kvinnan som påstår vara min mans dotter tvinga min man att göra faderskapstest?

Vänliga hälsningar Inga S

Lawline svarar

Hejsan!

Kan socialstyrelsen göra något?
Socialstyrelsen i barnets kommun har en skyldighet att fastställa faderskap för de som de misstänker kan vara fadern till barnet, föräldrabalk 2 kap 1§. Denna skyldigheten är dock endast aktuell när barnet är under 18 år. Hon är 44 år och faller därför inte in i socialstyrelsens utredningsskyldighet längre. Socialstyrelsen kan därför inte "tvinga" din man att göra ett DNA-test för att bekräfta faderskap utan detta måste han göra frivilligt.

Kan domstolen göra något?
Hon kan dock stämma din man i tingsrätten, föräldrabalk 3kap 5§ och 9§.. För att hon ska kunna göra det sannolikt att din man är hennes far måste hon ha belägg för sin talan. Hon har att bevisa att det är sannolikt att din man är hennes fader utan DNA-analys. Det är möjligt att hon kan be personer att vittna, visa bilder på din man och hennes mamma, och eventuella dokument som kan styrka att din man och hennes mamma var i ett intimt förhållande vid tiden av hennes födelse. I fallet RH 2012:66, yttrade hovrätten att endast vittnesmål och bilder inte är nog för att styrka att någon är fader till barnet utan det krävs större utredning för att komma fram till detta.

Om din man vill att hon ska förklaras som hans barn så är det endast att kontakta socialstyrelsen. Om inte så rekommenderar jag att han nekar till att vara fadern och nekar till att ta DNA-analys (hon kan inte tvinga honom till detta). Det är osannolikt att hon kan styrka att de var i ett förhållande för exakt 45 år sedan och vilken månad förhållandet startade och upphörde.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig. Om detta är något som oroar er två mycket så rekommenderar jag att ni kontakter en familjerättsbyrå eller kontaktar våra jurister här på Lawline. Klicka här.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare