FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/04/2022

Kan en 16-åring ingå avtal?

Hej! Jag är en 16 årig som driver ett enskilt firma. Jag har tänkt att börja inom fastighets grossisthandel. Min fråga är följande. Jag vet att omyndiga får icke ingå i avtal men min fråga är om det går om den mindre åringen tjänar sina egna pengar?

Lawline svarar

​Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler om underårigs omyndighet återfinns i 9 kap. Föräldrabalken (FB).

Förvärvat pengar genom eget arbete

Utgångspunkten är precis som du skriver att en underårig (det vill säga en person under 18 år) inte har rätt att använda sina pengar själv genom att exempelvis ingå avtal eller genomföra ett köp (9 kap. 1§ FB). Ett undantag till denna regel är om man förvärvat pengarna genom eget arbete, med förutsättning att man fyllt 16 år. Då har den underåriga rätt att råda över vad man själv tjänat (9 kap. 3§ FB). Observera att denna undantagsregel inte omfattar att åta sig förbindelser. Man har rätt att genomföra köp med pengar man tjänat genom eget arbete, men man har fortfarande inte rätt att ingå avtal som gör att man binder upp sig till något. Exempelvis får man gå in i en butik och handla varor. Man får däremot inte ta ett lån eller ingå ett avbetalningsköp som gör att man måste betala av sin skuld under längre tid.

Rätt att ingå avtal för ens eget företag

Vidare finns en regel att om en underårig driver eget företag, så får man ingå avtal som faller inom området för företaget (9 kap. 5§ FB). En förutsättning för att få driva företag som underårig är samtycke. Ett sådant samtycke ska ges av föräldrarna, alternativt en god man eller förvaltare, samt överförmyndaren. Samtycke får endast nämnas om det kan anses lämpligt att driva det aktuella företaget med hänsyn till den omyndiges ekonomiska och personliga förhållanden (13 kap. 13§ FB + 14 kap. 14§ FB). Denna regel innebär alltså att man kan åta sig sådana skulder som berör företaget.

Sammanfattning

När man tjänar egna pengar som 16-åring så har man alltså rätt att råda över vad man tjänat, dock omfattar det inte detta någon rätt att åta sig skulder av olika slag. Om man däremot driver eget företag så får man ingå avtal som faller inom området för företaget. Detta innebär alltså att man får dra på sig skulder, exempelvis genom att ta ett lån för att finansiera något i företaget.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare