Kan efterlevande makes testamente påverka efterarv?

Hej

Avvaktar ett arvskifte som skall inkomma.

Förusättningar:

All egenom är Giftorättsgods mellan min faster och hennes man. Inga barn finns med i bilden.

Min faster avled 2012 och mannen i fråga avled 2017. Äktenskapsförord finns från år 2000. Det skall inte finnas särskild egendom.

I hans testamente så skänker han 20 % av jordbruksfastigheten dvs arrendatorn får köpa för en billigare peng än marknadspris.

Han skänker även en viss del pengar till välgörenhet.

Han ärvde henne med fri förfoganderätt.

Min fråga är följande:

Han sänker min fasters del med 20 % som han ger som gåva i form av ett billigare pris för en egendom.

Är det möjligt att min faster skall belastas av den gåvan? Eller det räknas från hans del?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån reglerna kring arv som finns i ärvdabalken (ÄB) ska jag nedan förklara vad efterarv innebär.

När den som gått bort var gift, får den efterlevande maken behålla hela kvarlåtenskapen (det din faster lämnade efter sig) "med fri förfoganderätt". När den andre sedan går bort har arvingarna till den som gick bort först rätt till efterarv för kvarlåtenskapen efter sin släkting. (3 kap. 1§ ÄB)

Det man har med fri förfoganderätt, får man göra i stort sett vad man vill med, men man får inte testamentera bort det. När kvarlåtenskapen efter din fasters man nu ska fördelas, får din fasters arvingar sitt efterarv först och efter det kommer resten av pengarna fördelas till mannens testamentstagare och arvingar. (3 kap. 2§ ÄB)

Efterarv är uppbyggt så att man inte har rätt till en viss summa, utan till en viss kvot. Då all egendom är giftorättsgods, ägde din faster och hennes man 50% var. Detta innebär att när din faster gick bort var hälften av det hennes man hade med fri förfoganderätt efter henne och hälften var hans eget. Din fasters arvingar har därför rätt till hälften av det hennes man lämnade efter sig.

Sammanfattningsvis har din fasters arvingar rätt att dela på hälften av det hennes man lämnade efter sig. Sedan ska den andra hälften fördelas mellan de som ska ärva mannen. Därför är svaret på din fråga att det som mannen testamenterat bort dras från hans del och inte från din fasters del.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare