Kan efterlevande make ge bort delar av arv som innehas med fri förfoganderätt?

Makens mor gick bort 2016. I bouppteckningen står han och hans bror samt deras far som dödsboägare.

Nu 2018 har fadern bestämt sig för att den dag han avlider ska 1 000 000 kr finnas kvar på ett konto. Han har även 3 särkullbarn sedan tidigare.

Idag finns en mkt större värde än så (1 200 000 kr från en lägenhetsförsäljning) samt ett hus värt ca 2 600 000 kr.

Dessa tänker han skänka bort stora delar av till min makes helbror. Detta sänker det arv som min make borde haft efter sin mor. Har fadern rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ärvdabalken 3 kap 1 § stadgar arvsrätt för efterlevande make, som din makes far är. Efterlevande maken ärver sin avlidne makes egendom med fri förfoganderätt, då gemensamma barn till makarna har rätt till efterarv från den först avlidne föräldern. Detta efterkrav beräknas som en kvotdel av den efterlevande makens totala egendom efter bodelning mellan makarna, enligt 3 kap 2 § ärvdabalken.

Av 3 kap 2 § ärvdabalken framgår också att den efterlevande maken inte får testamentera bort delar av den först avlidne makens egendom. Däremot får den efterlevande maken konsumera och ge bort delar av arvet som maken innehar med fri förfoganderätt. Dock finns ett undantag från denna rätt i 3 kap 3 § ärvdabalken, där det sägs att gåvor som orsakar väsentlig minskning av egendomen från den först avlidne inte är tillåtet.

I ditt fall så beror det alltså på hur stor del av din makes mors arv som hans far gett bort. Är det en så stor del att det orsakar väsentlig minskning, vilket det verkar kunna vara med hänsyn till värdet på huset och lägenhetsförsäljningen, har din make rätt till kompensation för minskningen av arvet från sin mor enligt 3 kap 3 § ärvdabalken.

För att utreda huruvida en ersättningsmöjlighet för minskningen av arvet finns, skulle jag rekommendera dig att ta hjälp av en jurist, exempelvis här på Lawline. Du kan du maila info@lawline.se.

Hoppas mitt svar har hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare