Kan du som köpare av en bostadsrätt kräva säljaren på ansvar om vissa av nycklarna inte fungerar till dörren?

Hej,

Har köpt en bostadslägenhet och fått flera nycklar till lägenhetsdörren som inte fungerar. Är detta ett dolt fel? Kan man reklamera felet? Om ja, till vem ska man göra det? Vad händer om säljaren vägrar ersättning, är det lönt att driva någon juridiskt process?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Köp av bostadsrätt regleras i köplagen (KöpL) eftersom en bostadsrätt inte är fast egendom utan lös egendom (KöpL 1 §).

Fel på bostadsrätten

Eftersom du skriver att du har fått flera nycklar som inte fungerar till lägenhetsdörren så är det ett fel på bostadsrätten (KöpL 17 § tredje stycket). En köpare kan med fog förutsätta att dörren till en nyinköpt lägenhet ska kunna låsas upp och låsas med de nycklar som ingår i köpet och därför är det ett fel på bostadsrätten.

Köparens undersökningsplikt före köpet

Även om det föreligger ett fel på bostadsrätten som du har köpt så krävs det även att du som köpare har fullföljt din undersökningsplikt för att du ska kunna kräva säljaren på ansvar.

Som köpare har du en väldigt omfattande undersökningsplikt av den vara som du ska köpa innan du fullgör köpet. Detta för att upptäcka eventuella fel och brister. Som köpare kan du inte åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet (KöpL 20 § första stycket).

Fel som är "lätta" att påkomma vid en undersökning är sådant som köparen antas ha känt till vid köpet. Enligt praxis är fuktskador i golvet under diskbänken fel som säljaren inte ska stå ansvar för, utan fel som köparen borde ha upptäckt vid undersökningen före köpet.

I ditt fall så kan det anses vara lätt att upptäcka felet med nycklarna genom att be att få testa nycklarna innan köpet fullbordades. Utifrån den praxis som finns skulle jag därför anse att det ligger i köparens undersökningsplikt att undersöka att låset till ytterdörren fungerar som det ska med de aktuella nycklarna.

Därutöver brukar det även ske en besiktning av bostadsrätten före köparen har skrivit på kontraktet och då borde det även ha upptäckts att alla nycklarna inte fungerade (KöpL 20 § andra stycket).

Sammanfattning och vad ska du göra

Det föreligger ett fel på bostadsrätten genom att flera av nycklarna till lägenheten inte fungerar. Utifrån omständigheterna och den omfattande undersökningsplikten som köparen har så gör jag dock bedömningen att detta inte ligger inom säljarens ansvar. Detta eftersom felet med nycklarna kan upptäckas relativt lätt av dig som köpare. Eftersom du inte kan ställa säljaren till ansvar så är det ingen mening att reklamera köpet av bostadsrätten och det är alltså i princip ingen idé att driva en juridisk process mot säljaren och inte heller mot mäklaren.

Även om du inte har stöd av lagen att få felet åtgärdat så kan du ändå vända dig till säljaren och berätta om felet med nycklarna. Det är inte omöjligt att säljaren vill att du som köpare ska vara nöjd med köpet och att denne kan tänkas dela på kostnaderna för nycklarna eller för att byta lås eftersom det inte handlar om jättestora summor.

Hoppas att det löser sig med nycklarna och bostadsrätten. Jag hoppas också att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare