Kan dödsboet kräva tillbaka överföringar som skett innan dödsfallet?

Min sambo sedan nästan 30 år gick bort plötsligt i början på februari 2019.

Vi hade inget samboavtal skrivit mellan oss, och vi bodde gemensamt i en husbil.

Hans 2 biologiska barn sedan tidigare, har upprättat ett dödsbo och bouppteckning tillsammans med en konsult inom familjejuridik.

Min partner & jag hade gemensam ekonomi. De flesta räkningar drogs via mitt konto och han satte in majoriteten av sin pension på mitt kontot för att täcka gemensamma utgifter och lån på husbilen.

Den 12 april 2019 bad juristkonsulten mig att skriva på en begäran att inte genomföra en bodelning då det inte fanns något gemensamt bohag (husbilen räknades inte dit då den är bara registrerad på mig). Hans ägodelar i husbilen har dödsboet däremot hämtat.

Den 25 april fick jag ett mail med en faktura på 10 dagars förfallo där konsulten begär att jag omgående ska sätta över summan för min partners pension för januari och februari till dödsboet (trots att han gick bort i februari). Enligt pensionsmyndigheten tillfaller innevarande månad dödsboet. Med vilket lagstöd kan jag bestrida kravet om januaris pension? Konsulten svarar inte på min fråga vilket lagstöd eller regelverk han nyttjar för att ställa detta krav om två månaders pension. Jag har även påpekat att min partner fortfarande levde i januari, men kravet står fast.

Tacksam för skyndsamt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Väsentligt för denna fråga är att bouppteckningen upprättas baserat på egendomsförhållandena som de var vid dödsfallet. Detta framkommer av 20 kap 4§ Ärvdabalken. Eventuella överföringar som sker efter dödsfallet till följd av autogiro eller liknande ska därför gå tillbaka till dödsboet.

Som du nämner får man pensionen utbetalad t.o.m. månaden man avlider. Rent konkret har du ingen rätt till hans pension, men de pengar han fört över till dig som motsvarar hans bidrag till den gemensamma ekonomin får du behålla. Om din sambo avled efter att ha gjort överföringen till ditt konto är även februaris överföring din.

Sammanfattningsvis är tiden då din sambo avled väsentlig. Avled han innan överföringen till ditt konto kan dödsboet kräva tillbaka dessa pengar då denna överföring gjordes av en person som avlidit och är därför inte en legitim överföring.

Det är svårt att säga varför konsulten gör anspråk på överföringen i januari. Anledningen torde vara att konsulten inte upplever att denna överföring gått rätt till. Antingen att din sambo var allvarligt sjuk och därmed omedveten om sina handlingar, vilket skulle göra överföringen ogiltig. Eftersom jag inte vet omständigheterna i detta fall vet jag inte om det finns grund för att överföringen skulle vara ogiltig. Men bouppteckningen upprättas efter egendomsförhållandena då den avlidne dog som jag nämnde ovan. Dödsboet har därför inget anspråk på januaris överföring såvida överföringen var giltig.

Skulle konsulten trots detta stå fast vid sitt krav och du behöver professionell juridisk hjälp för att bestrida hans krav kan vi på Lawline hjälpa dig. Maila mig på eric.nilsson@lawline.se så återkommer vi med offert.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare