Kan det röra sig om muta?

Hej! Har en fråga inför en roman jag skriver. Scenariot är en rik affärskvinna som bjuder den auktoriserade revisorn, som vars firma har henne som klient, och hans familj på en lyxkryssning ombord på hennes eget kryssningsfartyg för att övertala honom att börja jobba heltid för henne på ett av hennes egna företag. De träffas där ombord och har förhandlingar och hon försöker övertala honom om att börja arbeta för henne. Klassas det som mutbrott eller bestickning eller är det möjligtvis en etisk gråzon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med ändring i Brottsbalken 2012 har rubriceringen bestickning ändrats till "givande av muta" och mutbrott ändrats till ”tagande av muta”.

Den som är arbetstagare (som revisorn är hos sin firma) och tar emot en otillbörlig förmån för utövningen av anställningen eller uppdraget döms för tagande av muta till böter eller fängelse i högst två år. Och den som lämnar sådan otillbörlig förmån döms för givande av muta till böter eller fängelse i högst två år.

Det kan sägas att det alltid är otillbörligt att ta emot något som är ägnat att framkalla en tacksamhetsskuld, vilket ju verkar vara affärskvinnans intention. Så det ser ut som att dina rollfigurer har gjort sig skyldiga till tagande och givande av muta.

Hoppas att det var svar på din fråga! Lycka till med din roman!

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare