Kan det bli utdelning i ett dödsbo om det finns en efterlevande make/maka?

Hej!

Undrar om det kan bli en utdelning i ett dödsbo om det finns en efterlevande make/maka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Din fråga berör arvsrätt och regler gällande detta finns i Ärvdabalken (ÄB). För frågor om bodelning finns regler kring detta i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Hur går en bodelning till när det finns en efterlevande make/maka?

När en make/maka avlider ska en bodelning göras (9 kap 1§ Äktenskapsbalken). Vid en bodelning fördelas makarnas giftorättsgods lika mellan dem, efter det att man dragit bort eventuella skulder (11 kap 3§ Äktenskapsbalken). Giftorättsgods utgör samtliga makarnas tillgångar, om man inte angett i ett testamente att egendomen ska vara enskild och således inte ingå i en bodelning (7 kap 1-2§§ Äktenskapsbalken). Efter fördelningen har efterlevande maken rätt att med fri förfoganderätt överta makens egendom.

Vad kan påverka efterlevande makes/makas rätt att förfoga över tillgångarna?

Jag ska nu utreda tre möjligheter för andra parter än den efterlevande maken/makan att få ta del av den avlidnes tillgångar.

Om den avlidne innan sin död skrivit ett testamente om att annan ska få del av hens arv, så begränsar detta efterlevande makes/makas rätt att överta samtlig egendom. Regler om testamente finns i 9 kap Ärvdabalken och framåt. Man kan testamentera bort viss eller samtlig egendom till en person, eller exempelvis en organisation eller företag.

Något som också kan begränsa övertaganderätten för den efterlevande maken/makan är om den avlidne har särkullbarn. Ett särkullbarn är ett barn man fått med annan i en tidigare relation, innan det nuvarande äktenskapet. Om det finns ett särkullbarn med i bilden erhåller denne sin arvsandel direkt (3 kap 1§ Ärvdabalken). Detta påverkar alltså efterlevande makes/makar rätt att förfoga över tillgångarna. Särkullbarnet kan dock välja att avstå från arvet till fördel för efterlevande make, vilket innebär att barnet kommer ärva efterlevande make istället (3 kap 9§ Ärvdabalken). En viktig begränsning av särkullbarns rätt till arv är att en efterlevande make alltid har rätt till att få ut ett värde som motsvarar 4 prisbasbelopp (3 kap 1§ Ärvdabalken). Ett prisbasbelopp för år 2022 uppgår till 48 300 kr, beloppet kan man hitta på regeringens hemsida. Denna rätten inskränker alltså särkullbarns rätt att få ut sitt arv direkt, och i sådana fall ärver särkullbarnet efterlevande make istället.

Slutligen kan nämnas vad som gäller för den avlidnes arvingar. Exempelvis, om makarna har ett gemensamt barn, så har barnet en arvsrätt i egenskap av bröstarvinge (2 kap 1§ Ärvdabalken). Barnet ärver den avlidne personen, men arvet tillfaller efterlevande make/maka med fri förfoganderätt (3 kap 1§ Ärvdabalken). Den avlidnes arvingar, exempelvis ett gemensamt barn, har således en efterarvsrätt, men där arvingarna kommer få ut sitt arv först efter den efterlevande makens död.

Slutsats

Sammanfattningsvis, som svar på din fråga finns det alltså några möjligheter till utdelning för andra parter än endast den efterlevande maken.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare