FrågaFAMILJERÄTTGod man18/12/2018

Kan den som ger en gåva till en omyndig vara särskild förvaltare av gåvan?

Kan jag ge en gåva till mina omyndiga barnbarn och även vara särskild förvaltare av gåvan, eller måste givaren och särskilde förvaltaren vara olika personer?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Det står inte uttryckligen i varken lagen, förarbetena till lagen eller lagkommentarerna om givaren av en gåva med villkor att det ska finnas en särskild förvaltare själv kan vara den särskilda förvaltaren. Därför är svaret som jag har min personliga tolkning av lagen efter att ha läst på om ämnet. Det är i föräldrabalkens tolfte kapitel som bestämmelserna kring särskild förvaltare hittas (FB 12 kap 1 § 2 st & FB 12 kap 2 § 2 st)

Mitt svar på din fråga är att jag inte ser något som talar emot att det skulle vara okej att den som är särskild förvaltare dessutom är den som ger bort gåvan. Alltså förstår jag det som att det är fullt möjligt för dig att vara särskild förvaltare för den gåva du vill ge till ditt barnbarn!

Framförallt antar jag det då det inte uttryckligen står att det är förbjudet. Sen vet jag inte om det är så att det föredras att det är någon annan än givaren som är särskild förvaltare, men det gör ju ingen skillnad för svaret.

OBS: om det är så att du redan givit gåvan till ditt barnbarn går det inte i efterhand att skriva ett gåvobrev där det står att gåvan ska stå under särskild förvaltning.

Jag kommer bara lite snabbt förklara några saker som kan vara bra att ha koll på gällande just särskild förvaltning här nedan. Har du redan koll kan du ignorera den delen!

Formkrav för att gåva ska ha särskild förvaltare

Bra att veta för dig är att det finns några krav för att en särskild förvaltare för en gåva ska utses:

1. Det ska tydligt stå i gåvobrevet att villkoret för gåvan är särskild förvaltning.

2. Att det även tydligt framgår vem som ska utses till särskild förvaltare. Personen ska alltså vara namngiven. Det är denna personen som ska sköta tillsynen i stället för överförmyndaren. Om du själv ska vara särskild förvaltare ska alltså ditt namn stå med som särskild förvaltare i gåvobrevet.

3. Att förvaltningen ska skötas utan någon medbestämmanderätt för barnens föräldrar som förmyndare. (Är någon annan utsedd förmyndare är det istället den som inte har medbestämmanderätt.)

I övrigt kan det vara bra att veta att villkoret att gåvan ska stå under särskild förvaltning kan sträcka sig längre än till dess att ditt barnbarn fyllt 18 år. Det krävs att det står med i gåvobrevet, vanligtvis brukar det som längst vara till den omyndige fyllt 21 år.

Ditt ansvar som särskild förvaltare

Att vara särskild förvaltare kräver att du ansvarar för gåvan som står under den specifika särskilda förvaltningen. Föräldrarna saknar helt medbestämmanderätt och har därmed i praktiken inte någon möjlighet att bestämma över gåvan. Du ska dock årligen redovisa förvaltningen för föräldrarna. (FB 12 kap 1 § 2 st)

Du som särskild förvaltare står inte under överförmyndarens tillsyn. Dock krävs det fortfarande samtycke från överförmyndaren när det är fråga om gåva av fastighet, tomträtt eller bostadsrätt samt gåva som innebär ett skuldövertagande.

I handelsbalken finns det bestämmelser som talar om att den vid det tillfälle den särskilda förvaltaren agerat "oredligt" gentemot barnet vars gåva det är, exempelvis spelat bort pengarna, är skyldig att ersätta den skada som uppkommit (HB 18 kap 3 §).

Avslutningsvis

Som sagt är mitt svar på din fråga att det bör vara okej för dig att vara särskild förvaltare för gåvan du vill ge till ditt barnbarn, se bara till att du skriver med allt som krävs i gåvobrevet! Tänk på att du inte kan skriva ett gåvobrev i efterhand om det är så att du redan har gett bort gåvan. Glöm inte heller att du ska redovisa för din förvaltning för ditt barnbarns föräldrar en gång om året!

Hoppas du är nöjd med svaret! Annars får du gärna ställa en till fråga, kontakta ett juridiskt ombud eller höra av dig till vår telefonrådgivning.

Allt gott

Karin EkströmRådgivare