Kan den som erbjuder sexuella tjänster bli ansvarig för medverkan?

Har funderat en tid på det här med uppvigling och prostitution i Sverige, det är ju inte kriminellt att sälja sex i sverige utan endast straffbart att köpa sex. Innebär inte det ändå att de prostituerade som aktivt uppsöker köpare och försöker övertala de att begå ett sexköpsbrott gör sig skyldiga till uppvigling? Om vi förbiser problematiken med bevisbördan i ett sådant mål och säger att det är en situation där en tjej (som det ändå oftast är) till 100% säkerhet har påverkat män att begå sexköpsbrott bör hon ej dömmas för uppvigling?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du använder begreppet uppvigling så förmodar jag att du menar anstiftan eller medverkan till ett brott.

Medverkansreglerna i 23 kap. brottsbalken tillämpas inte för så kallad nödvändig medverkan, dvs. sådan medverkan utan vilket brottet inte kan förövas.

Eftersom personen som erbjuder sexuella tjänster måste agera på ett visst sätt för att brottet ens ska kunna fullbordas så blir denne person inte ansvarig för anstiftan/medverkan i straffrättslig mening.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare