Kan den som blivit frikänd från sexuellt ofredande få skadestånd för ärekräkning?

Kan den som blivit frikänd från anmälan om sexuellt ofredande få skadestånd för ärekränkning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om man kan få skadestånd för förtal/förolämpning om man blivit frikänd från anklagelser om sexuella trakasserier, alternativt om man blivit felaktigt anklagad för sexuella trakasserier.

Ärekränkning används ofta som en gemensam benämning på förtal och förolämpning. Förtal innebär att någon utan särskild grund skriftligen eller muntligen pekar ut en person som brottslig eller lämnar nedsättande uppgifter om personen (5 kap. 1 § brottsbalken). Förolämpning däremot är en kränkning som riktas direkt mot personen, genom nedsättande omdömen eller liknande (5 kap. 3 § brottsbalken). Dessa bestämmelser är avsedda att ge skydd åt en persons "ära". De uppgifter som lämnats om personen ska alltså utsätta personen för andras missaktning och vara av nedsättande beskaffenhet. En grundförutsättning för förtal är att uppgiften i fråga lämnats till någon annan än den utpekade. Om personen som gjorde anmälan hade en skälig grund för den kan denne inte hållas ansvarig för förtal.

Det framgår inte av din fråga om personen i fråga blivit frikänd på grund av bristande bevisning eller liknande, eller på grund av att anklagelsen varit felaktig. Skulle det röra sig om att anklagelsen varit felaktig kan detta utgöra ett allvarligt brott. Att på falska grunder anklaga någon för att ha begått ett brott, framförallt ett allvarligt brott som sexualbrott kan vara olagligt på flera grunder, iförts hand som falsk angivelse eller falsk tillvitelse. Falsk angivelse innebär att man med uppsåt att få en person fälld, anger denne för ett brott som kan leda till åtal, trots att man vet att personen är oskyldig (15 kap. 6 § brottsbalken).

Det finns alltså inget konkret svar på din fråga då svaret blir olika beroende på vilken grund den anklagade blev frikänd.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare