Kan den nya hyresvärden kasta ut mig som hyrestagare efter att ha köpt fastigheten?

Jag bor i 2 familjehus. Nu har ägaren sålt och nya köparen vill bo i min lägenhet o har sagt upp mig. Jag bor med 2 barn och har ingenstans att att ta vägen!! Får det gå till såhär när jag har skriftligt kontrakt? Är helt förtvivlad!!! Mvh Eva

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

I normala fall har borgenärer rätt att fritt sälja sina fordringar obehindrat, under förutsättning att denuntiation sker (vid enkla skuldebrev), se 31 § 1st. SkbrL. Det innebär att fastighetsägaren skulle ha rätt att sälja fastigheten, inklusive hyreskontrakten till den nya fastighetsägaren, som då hade haft rätt att agera i enlighet med dennes nyköpta fordran (hyreskontraktet).

Bestämmelserna tillämpas dock annorlunda vid försäljning av hyresfastigheter. Den nya hyresvärden har ingen rätt att säga upp dig som hyrestagare.  När ett hyreshus säljs följer skriftliga hyresavtal automatiskt med till den nya ägaren. Det innebär att du som hyrestagare åtnjuter samma skydd som hade funnits ifall den gamla hyresvärden inte sålt fastigheten. Den nya hyresvärden kommer ta över det ansvar den tidigare hyresvärden hade, utan några ändringar.

Med vänliga hälsningar,

Martin CarlehedenRådgivare