FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/11/2018

Kan den ena vårdnadshavaren bestämma att barnen inte ska bo hos den andra vårdnadshavaren varannan vecka och kräva underhållsstöd trots växelvis boende?

Hej, Min fästman och jag har haft ett förhållande i snart ett år. Han och hans ex fru separerade för två år sedan och har varit skilda i drygt ett år. De har gemensam vårdnad av två tonårsflickor på 13 och 16 år. De bor hos honom varannan vecka. De två senaste månaderna har hans barn påstått att han inte bryr sig om dem och vill inte längre bo hos honom. Barnens mamma anser att barnen måste tillfrågas om när och hur min fästman och jag ska träffas. Hon menar också att min fästman måste acceptera barnens villkor om han vill att de ska komma tillbaka till honom varannan vecka. De veckorna barnen är hos honom fokuserar han fullständigt på barnen och vi umgås inte. Barnen har en närvarande pappa som gör allt för att de ska känna sig trygga och säkra i hans hem. Nu vill exet få underhållsstöd och gå i samtal med honom och deras gemensamma barn. Han går gärna i samtal med barnen, men inte med exet då han inte vill diskutera mitt och hans kärleksliv med henne. Har hon rätt att kräva underhållsstöd trots att barnen bor varannan vecka hos sin pappa? Kan hon neka min fästman att barnen bor hos honom? Kan hon själv ändra i de beslut de gemensamt har fattat? Vad har han för rättigheter? Det gör mig ont att se honom ledsen. Han är en mycket bra pappa och saknar sina barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad hittar vi i föräldrabalken (FB).

Den viktigaste regeln i föräldrabalken är att barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut som rör barnets vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 2 a § 1 stycket FB). Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska det fästas särskild vikt vid barnets behov av att ha en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap. 2 a § 2 stycket FB). Vid bedömningen av frågor kring barnets vårdnad, boende och umgänge ska hänsyn tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad (6 kap. 2 a § 3 stycket FB).

Vem beslutar om barnens boende?
Det är vårdnadshavarna som beslutar i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, t.ex. barnets boende. Ju äldre barnet blir, desto större hänsyn ska tas till barnets egna synpunkter och önskemål (6 kap. 11 § FB). Om båda föräldrarna är vårdnadshavare ska de fatta dessa beslut tillsammans (6 kap. 13 § FB). Om det uppstår konflikt mellan vårdnadshavarna och de inte kan komma överens så finns det inte mycket hjälp att få från lagen kring vad som ska gälla. Utgångspunkten är att vårdnadshavarna tillsammans ska komma överens och besluta om det som är bäst för barnet.

Barn ska ha rätt till umgänge med den förälder som hon/han inte bor tillsammans med och det är föräldrarnas gemensamma ansvar att se till att barnets behov av umgänge med den andra föräldern tillgodoses så långt som möjligt (6 kap. 15 § FB).

Barns inflytande i frågan om vårdnad, boende och umgänge
Juridiskt har barn under 18 år ingen rätt att själva fatta beslut i frågor kring vårdnad, boende och umgänge. Det är föräldrarnas ansvar att fatta beslut och komma fram till lösningar om vad som är bäst för barnen i dessa frågor. Däremot kan det vara bra att höra vad barnen själva tycker och vad som känns bäst för dem. När socialtjänsten och domstolen avgör frågor kring vårdnad, boende och umgänge ska de, i den mån det är lämpligt med hänsyn till barnets ålder och mognad, ta hänsyn till barnets egen vilja. Det innebär att ju äldre och mognare ett barn är, desto större vikt läggs vid hans/hennes vilja i frågan. I tidigare avgöranden kan man se att relativt stor hänsyn har tagits till barns vilja efter 12 års ålder.

Viktigt att tänka på är att barnen inte ska bli skyldiga att avgöra frågan, utan att det är vårdnadshavarna som ska fatta beslutet.

När vårdnadshavare inte kan komma överens
Föräldrarna kan få hjälp av socialtjänsten i kommunen genom att de kan erbjuda samarbetssamtal som leds av en sakkunnig i syfte att föräldrarna ska komma överens i boendefrågan (6 kap. 18 § FB och 5 kap. 3 § socialtjänstlagen). De kan även få hjälp att träffa avtal om vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 17 a § FB och 5 kap. 3 § SoL). Om de lyckas komma överens och skriva ett avtal så prövar socialnämnden i kommunen där barnet är folkbokfört om avtalet ska godkännas (6 kap. 17 a § 2 st. FB).

Om de inte med socialnämndens hjälp kan komma överens finns även en möjlighet för dem att ensam eller tillsammans vända sig till tingsrätten som då beslutar om vem av föräldrarna barnen ska bo med (6 kap. 14 a § FB). Om rätten anser att det är det bästa för barnen kan de besluta om att barnen ska bo växelvis hos föräldrarna.

Om föräldrars underhållsskyldighet
Det är föräldrarna som ansvarar för underhåll åt barnen efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § 1 stycket FB). Kostnaderna för barnens underhåll ska delas mellan föräldrarna efter varje förälders ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § 3 stycket FB).

Om barnet bor hos den ena föräldern ska den andra föräldern betala underhållsbidrag (7 kap. 2 § FB). Kan föräldrarna inte komma överens kan underhållsbidrag fastställas genom dom eller avtal (7 kap. 2 § 2 stycket FB).

Mina rekommendationer är att föräldrarna ber om att få samarbetssamtal hos socialtjänsten i kommunen och där försöker komma överens och skriva ett avtal. Det verkar på det du skriver som att din fästmans exfru är villig att gå i samtal och det skulle nog vara det bästa för att de ska kunna komma fram till en gemensam lösning. Det finns ingen rättslig grund som gör att exfrun kan ställa sådana krav på din fästman att han inte får umgås med dig utan barnens godkännande. Däremot kan beaktandet av barnets bästa vara bra att ha i åtanke. Det kanske kan vara bra om din fästman pratar med barnen och hör hur de känner i frågan. Kanske har de inte riktigt hunnit bearbeta föräldrarnas separation tillräckligt och därför tycker att det är jobbigt att se sin pappa med en ny kvinna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare